Ongeveer 450.000 Nederlandse kijkers hebben nu een abonnement, volgens recent
onderzoek van Deloitte - een aantal dat er volgens Hastings niet ver naast zit
; circa een miljoen kijkers heeft toegang tot Netfix, aldus Hastings zelf.
Netflix viert eenjarig bestaan in Nederland
Europese groei gaat gestaag, maar is ook hard nodig.
Met een verrassingsdiner in bijzijn van de Amerikaanse topman Reed Hastings vierde Netflix 2 oktober het eenjarig bestaan in Nederland.
De gasten van het etentje werden per bus vanuit Amsterdam vervoerd naar een ‘
geheime’ locatie die zich in Utrecht bleek te bevinden, waar onder de
hanenbalken van een voormalig kerkgebouw een tv-dinner werd geserveerd: omgeven
door projectieschermen, met bij iedere gang een fragment van een Netflixserie.
Griezelserie Hemlock Grove met Famke Janssen begeleidde een voorgerecht dat leek
op zwarte aarde met wormen; het knarste tussen de tanden. Tijdens House of
Cards kwamen met spek bekleedde schedels op tafel en het hoofdgerecht bestond
uit bloedrode koteletten, een ode aan Freddy’s BBQ Joint uit de serie,
geserveerd door Claire Underwood lookalikes.
Gasten nemen een (
chocolade) snuifje tijdens het diner ter ere van het eenjarige bestaan van
Netflix Nederland
In zijn korte toespraak tijdens het diner sprak
Hastings de ambitie van Netflix uit om uit te groeien tot een van ’s werelds
grootste entertainmentbedrijven. ‘Onze diepste drijfveer is een combinatie van
angst en ambitie. Angst om de plank mis te slaan, angst voor middelmatigheid en
de angst om onszelf te serieus te nemen.’
Maar die angst zou ook
heel goed andere gronden kunnen hebben. Netflix groeit weliswaar snel, sinds
september zijn er weer zes nieuwe Europese landen bij, waaronder Duitsland en
Frankrijk, maar dat moet ook: het bedrijf heeft voor miljarden dollars schuld.
Dat bedrag is, mede door de recente uitrol van Netflix in Europa, opgelopen tot
een kleine 8 miljard dollar. Het gaat om zogeheten ‘streaming content
obligations’, verplichtingen, aangegaan met o.a. studio’s en producenten; aan
de enorme catalogus met series, films en documentaires die Netflix uitzendt
hangt wel een prijskaartje: in 2014 alleen al besteedt Netflix drie miljard aan
content, waarvan een miljard buiten de VS, aldus Hastings eerder dit jaar in een
interview met Het Financieele Dagblad.
De omzet van Netflix is net iets meer dan de uitstaande verplichtingen, dus so far, so good. Maar in de Amerikaanse vakpers klinkt her en der wel wat gemor over de financiële koers van Netflix. Jeroen Segenhout van het FD, die meermalen publiceerde over Netflix , vat het zo samen: ‘Ze varen zeer scherp aan de wind. Feit is, dat Netflix hard zal moeten doorgroeien om komende jaren aan hun betaalverplichtigen te kunnen blijven voldoen.’