In een speelfilm moet je er niet mee aankomen, want wie zou je geloven. Een Duitse punkmuzikante die verliefd wordt op een Tibetaanse monnik die ze in India ontmoet. De liefde tussen de twee is zo groot dat hij, notabene de zesde reïncarnatie van een lama, zijn geloften voor haar opgeeft. Ze trouwen en gaan leven in Berlijn, waar ze samen een kindje krijgen. Onwaarschijnlijk, melodramatisch en... waargebeurd.
De Duitse filmmaakster Solveig Klaßen vertelt hun verhaal in Jenseits von Tibet. Zij filmde in Berlijn, waar het accordeon spelende punkmeisje Sandra in een piepklein appartement woont met haar monnik Gelek en hun driejarige dochter Tara. En volgde Sandra naar Tibet, waar zij kennismaakt met haar schoonouders. Die hebben hun zoon niet meer gezien sinds hij twaalf jaar geleden door de Chinese overheersers het land werd uitgezet. Via een digitale camera wil Sandra het contact tussen ouders en zoon herstellen.
Jenseits von Tibet is een van de drie genomineerde documentairefilms voor de VPRO Joris Ivens Award. Opmerkelijk, want het is de eindexamenfilm van nieuwkomer Klaßen. De kracht van Jenseits von Tibet is de strakke regie. Door dicht bij Sandra en Gelek te blijven ontstaat een emotioneel portret van twee stapelverliefde mensen die er bewust voor hebben gekozen in de marge van de consumptiemaatschappij te leven. En passant ontstaat ook een beeld van hun ouders, waarvan met name de ouders van Sandra (betere middenklasse, mama heeft smetvrees zodat kleindochter Tara nooit mee naar binnen mag, omdat ze het huis zou kunnen bevuilen) er niet best van afkomen.
Jenseits von
Tibet - Solveig Klaßen
Duitsland 1999, 88 min.
Gerhard Busch