De discussie film of video is met de komst van de digitale videocamera (DV-camera) weer in alle hevigheid losgebarsten. Vijf Nederlandse cameramannen over voor- en nadelen van de DV-camera.

Startup.com, de openingsfilm van IDFA, werd geheel geschoten met een digitale videocamera. Het schokkerige, afentoe onscherpe beeld bepaalt in sterke mate de esthetiek van de film. Stardust sprak met vijf Nederlandse cameramannen over het camerawerk in Startup.com, en vroeg hen naar de voor- en nadelen van de DV- camera.

Van het vijftal - Sander Snoep, Stef Tijdink, Jacko van 't Hof, Melle van Essen en Deen van der Zaken - heeft Snoep (First Kill) de meest uitgesproken mening. Startup.com hoort niet thuis in een filmtheater, is uitermate slordig gefilmd en zelfs amateuristisch. DV-beelden zijn ranzig en de DV-camera wordt vooral steeds vaker gebruikt omdat hij goedkoper is dan de filmcamera.

Snoep, die veruit het meest in beeld komt, is overigens niet blind voor de voordelen. Met een DV-camera kan je, omdat ie zo klein is, heel dicht op de actualiteit filmen. Bovendien kan je in landen waar een televisieploeg gelijk de aandacht van de politie trekt, met een DV-camera vaak ongestoord filmen. Je ziet er dan namelijk net zo uit als een toerist.