Terwijl de Mexicaanse regisseur Guillermo del Toro (1964) zijn ambitieuze The Devil's Backbone - hier vorige maand besproken - vooral zag als een kans te groeien als kunstenaar, zag hij de regie van Hollywood-actiefilm Blade II als een ideale kans te groeien als vakman. Een vakman die, uitgaande van het succesvolle eerste deel van Stephen Norrington, maar moest bewijzen dat hij in staat was te behouden wat goed was, en daar bovendien nog een schepje bovenop kunnen doen.
Een hele opgave, want
Blade (1998) werd door de fans van de originele comic algemeen geprezen voor
de actie en de keuze om het hoofdpersonage Blade niet heroïscher te maken dan
in de strip. Ook in Norringtons film is half mens/half vampier Blade (gespeeld
door
Wesley Snipes) een coole, in zwart leer geklede antiheld, die niets anders
doet dan vampieren afslachten. Hij hakt ze aan mootjes met zijn zilveren samurai
-zwaard (vandaar zijn naam: Blade) of doorzeeft ze met kogels gevuld met
knoflook-extract.
Del Toro verfijnde de 'look' van het origineel,
haalde weg wat er aan persoonlijk drama in het eerste deel zat (de mens in Blade
haatte de vampier in zichzelf) en richtte zich vooral op de gevechtsscènes. Dit
alles onder het motto van de Hollywood-actiefilm: 'More is More'.
Blade- scenarist David Goyer kwam met de geniale vondst Blade en de gehate vampieren samen tegenover een gemeenschappelijke vijand te plaatsen: de zogenaamde 'reaper '. Omdat er met deze nog bloeddorstiger vampiervariant niet te onderhandelen valt, rest Blade en het elite vampierenteam dat hem daarbij moet helpen, maar één mogelijkheid: totale vernietiging van de reapers.
Wat volgt zijn bijna 120 minuten non stop actie, waarin vrijelijk geleend wordt uit de Japanse anime, Aliens, Apocalypse Now, The Dirty Dozen, The Magnificent Seven, Shakespeare (!), de Hammer-, Hongkong- en samuraifilms, het videospelletje Doom , en niet te vergeten uit Del Toro's eigen Mimic.
Fans van de film (Blade II trok in Nederland vorig jaar een kwart miljoen bezoekers) kunnen niet anders dan verrukt zijn over de zeer uitgebreide dubbel-dvd die 5 maart van de film uitkomt. Niet alleen zijn beeld en geluid voortreffelijk, de film komt compleet met een hele waslijst aan extra's. Zoveel dat we ze hier niet allemaal gaan bespreken.
Hoogtepunt is de interactieve documentaire Blood Pact (83 minuten!), waarin de hele totstandkoming - van script tot production design, van kleding tot special effects en muziek -aan de orde komt. De documentaire vind je onder het kopje Production Workshop, dat met recht een workshop genoemd kan worden, aangezien er naast het toch al uitputtende Blood Pact ook zes vergelijkingen tussen origineel script, filmscript, storyboard en uiteindelijke filmscène aangeboden worden. Het bestuderen van alle onderdelen loopt in de uren , zo niet dagen, maar is een must voor iedere aankomende (actie-)regisseur.
Ben je niet aangewezen op de Nederlandse vertaling (wees gewaarschuwd: Del Toro' s Engels met Spaans accent is niet altijd even goed verstaanbaar), dan is de Amerikaanse dvd-uitgave nog net iets beter. Naast de soms hilarische commentaartrack van Del Toro en producent Peter Frankfurt, staat daar ook een commentaartrack met Wesley Snipes en scenarioschrijver David Goyer op, dat volgens de recensies nóg grappiger moet zijn.
De Hidden feature, zoals aangekondigd op het hoesje van de dvd, vind je door naar Visual Effects in de Production Workshop te manoeuvreren. Ga staan op Progress Reports en druk eerst op rechts en dan naar boven. Je zult het vampierteken zien. Druk op enter. Het is nauwelijks de moeite waard, maar de nieuwsgierigheid is bevredigd.
Beeldformaat: 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital
5.1 (Engels); DTS 6.1 (Engels)
Ondertiteling: Nederlands
Duur: 117
minuten (hoofdfilm)
Distributeur: RCV