Beat van David Verbeek
Als een vis op droge. Zo voelt Peter zich, een
twintiger wiens leven vooral uit werken bestaat. Of beter: zou moeten bestaan.
Want de kantoorklerk is naar huis gestuurd. Zijn superieuren vinden het een
verstandig idee als hij een maandje bijtankt. In Beat, een no budget-film die de
Filmacademie-studenten David Verbeek (regie) en Rogier de Blok (scenario) in
hun vrije tijd maakten, wordt naar de wereld gekeken door de ogen van een
opgebrande antiheld - een man die niet in staat blijkt te handelen. Dat is,
zeker voor een studentenfilm, een gewaagd uitgangspunt, maar Verbeek komt
behoorlijk ver: Beat is op zijn beste momenten een ongemakkelijk tijdsbeeld. In
de minder geslaagde scènes zijn er altijd nog de shots van een kil en verlaten
Rotterdam, die nadrukkelijk een ode brengen aan het werk van Tsai Ming-liang.
(Ronald Ockhuysen)
Secret Window van David Koepp
In Secret
Window, naar een kort verhaal van Stephen King, beschuldigt John Shooter, een
zonderlinge man met een grote hoed en een zuidelijk accent (een schmierende John
Turturro), de succesvolle schrijver Mort Rainey (Johnny Depp, met lang, warrig
haar en bril) ervan dat hij zijn verhaal heeft gestolen. 'Onzin', zegt de
getroebleerde, net gescheiden schrijver. 'Bel mijn agent maar.' 'Nee', zegt
Shooter. 'Dit is tussen jou en mij.' Hij begint de schrijver te stalken en
sommeert hem het einde van zijn verhaal te veranderen. Wat volgt is een
onderhoudende psychologische thriller, waarin Rainey langzaam maar zeker de
greep op zichzelf en zijn verhaal verliest, en werkelijkheid en de
hersenspinsels van de schrijver steeds moeilijker uit elkaar te houden zijn. Op
de soundtrack plagieert Philip Glass Psycho-componist Bernard Herrmann.
(
Jan Pieter Ekker)
Cheaper by the Dozen van Shawn Levy
Acht
kinderen had de familie Baker, toen kwam er per ongeluk nog een tweeling, en
daarna leverde slecht functionerende contraceptie nog twee nakomertjes op. Het
verhaaltje van de familiefilm Cheaper by the Dozen, waarin Steve Martin moet
kiezen tussen gezin en carrière, biedt weinig nieuws. Maar de twaalf jongens en
meisjes vullen wel voortdurend het hele beeld met een aangename chaos.
(
David Sneek)
Een Nederlandse no budget-film en twee aanzienlijk duurdere producties uit Amerika kort besproken.