Lecet laat ons daarin uitvoerig zien wat er allemaal komt kijken bij een ' enorme, kolossale film' (Jeunets woorden) als Un long dimanche. Van de eerste tubales van hoofdrolspeelster Audrey Tautou, tot het vinden van de juiste locaties, en het op commando doodvallen van de figuranten.
Sebastien Japrisots beroemde roman over de vastberaden Mathilde, die kort na WO I weigert te geloven dat haar verloofde is gestorven in de loopgraven, werd in handen van Jeunet een visueel spektakel. Dat was te verwachten van de regisseur van Delicatessen en Amélie. Maar hoe ver Jeunet bereid is te gaan in het realiseren van zijn sterk gestileerde kijk op de werkelijkheid, wordt pas na het zien van alle extra's goed duidelijk.
Veelzeggend is de totstandkoming van een shot van het Parijse stadscentrum uit het begin van twintigste eeuw. Het is een scène die in de film niet langer duurt dan een tiental seconden. Een totaalshot van een druk plein, met kriskrassende automobielen, een enkele koets en een heleboel wandelaars.
Dankzij de computer zien we het oude Parijs, maar in werkelijkheid werd de scène opgenomen op een groot, afgelegen parkeerterrein. De enorme gedrevenheid van Jeunet blijkt nog niet eens zozeer uit het feit dat hij voor een shot van amper tien seconden bereid is zoveel tijd en geld uit te trekken; zijn bijna maniakale streven naar perfectie zit hem vooral in de gesprekken die hij vooraf voert met de tientallen figuranten.
Iedereen geeft hij een verhaal mee. Tegen een gezin zegt hij dat ze op het punt staan op reis te gaan, tegen een jonge vrouw dat ze op weg is naar een geheim afspraakje met haar minnaar. De bedoeling is duidelijk: zelfs de figuranten, die we in het uiteindelijke shot alleen van grote afstand zullen zien, moeten geloven dat ze echt rondlopen in het Parijs van de Eerste Wereldoorlog.
Julien Lecet koos voor zijn kijkje achter de schermen voor een impressionistische aanpak. Dus geen voice over en bijna geen interviews. Voor wie wil weten wat Jeunet zelf van de film vindt, staat er nog een commentaartrack van de regisseur op de dvd.
Hoewel hij vooraf waarschuwt dat te veel uitleg de magie en betovering van een film verbreken, is hij van de eerste tot en met de laatste minuut van de ruim twee uur durende film aan het woord. Zijn commentaar is informatief en enthousiast, maar zit - precies als zijn vaak duizelingwekkende films - soms net iets te vol feitjes en anekdotes.
Trailers en de gebruikelijke weggelaten scènes completeren de dvd. Al is het jammer dat Jeunets commentaar bij de weggelaten scènes - in tegenstelling tot alle andere extra's - niet ondertiteld is. Het is het enige minpuntje bij een verder voortreffelijke dvd- uitgave.
Beeldformaat: 16:9
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 (
Frans, Spaans, Italiaans)
Ondertiteling: (oa) Nederlands
Duur: 129
minuten (hoofdfilm)
Distributeur: Warner Bros.