Coach Carter van Thomas Carter
Biopic over zakenman annex basketbalcoach
Ken Carter, die in de jaren negentig een team van zwarte scholieren naar de top
brengt en de jongens zo zicht biedt op een gedegen opleiding. De boodschap is
duidelijk: met zelfrespect en discipline is meer mogelijk dan de kansarme pubers
voor mogelijk houden. De eigenzinnige coach, gespeeld door Samuel L. Jackson,
verricht in maatkostuum binnen no time een wonder.
(Ronald Ockhuysen)
Emotional Nomads van Jindra Markus
'Live is a Tango', zingt J.P. den Tex in
de openingsscène van Emotional Nomads. 'Sommige stappen zijn eenvoudig, andere
zijn heel moeilijk om te leren.' Jindra Markus, die in 1989 debuteerde met het
melodrama Wilde harten, volgde de singer/songwriter/gitarist J.P. den Tex en
zijn band vier jaar van zeer dichtbij. Het resultaat is een obscure home-movie,
die niet-fans nauwelijks zal boeien. De bandleden keten op weg naar een optreden
('Zal ik even met mijn billen uit het raam hangen?'); Den Tex mijmert over zijn
ex-vriendin Claire, met wie hij bijna tien jaar samen was, en zijn dochter
Belou, die een kindje verwacht van een muzikant. En dan is er nog basgitarist
Bart: hij orakelt over zijn platonische liefde Hannie Schaft. De interviews en
sfeertekeningen worden afgewisseld door live-registraties van optredens.
(
Jan Pieter Ekker)
Cursed van Wes Craven
Wes Craven maakte furore met
horrorfilms als A Nightmare on Elmstreet en Scream. De opvolgers Scream 2 en 3
draaide hij alleen omdat hij van studio Miramax dan een 'normale' film mocht
maken. Dat werd Music of the Heart, met Meryl Streep als vioollerares. Na het
uitstapje naar het romantische melodrama is Craven terug bij het genre waarin
hij groot werd. Zo te zien tegen heug en meug: Cursed is zeldzaam
ongeïnspireerde horror. Twee weeskinderen - een nerd (Jesse Eisenberg) en zijn
geslaagde zus (Christina Ricci) - worden gebeten door een weerwolf. Zolang dat
beest buiten beeld blijft, zorgen de suggestieve cameravoering en de muziek voor
een enkel schrikeffect; de computeranimaties van de weerwolf zijn echter
erbarmelijk. De reden van het fiasco zal in de productiegeschiedenis liggen:
vanwege scenarioproblemen moest meer dan de helft van de film opnieuw worden
opgenomen. Veel castleden hadden inmiddels andere verplichtingen en moesten
worden vervangen.
(Jan Pieter Ekker)