De feiten
Geboren: 13 juli 1948, Bressuire (Frankrijk
).
Actief als: regisseur, actrice, schrijver.
Eerste film: Last Tango in Paris (1972, als actrice); regiedebuut: Une vraie jeune fille (1976).
Prijzen: Manfred Salzgeber Award op het filmfestival van Berlijn (2001), Franse Cultuurprijs op het filmfestival van Cannes (2001), Gouden Hugo op het filmfestival van Chicago (2001), MovieZone Award op het filmfestival van Rotterdam (2002) voor Fat Girl; Juryprijs op het filmfestival van Philadelphia voor Anatomie de l'enfer (2004).
Beste film
Fat
Girl (A ma soeur); vooral geslaagd in de manier waarop de haat-liefdeverhouding
tussen de zussen Elena (15, mooi, slank) en Anais (12, lelijk eendje, dik) wordt
verbeeld.
Slechtste film
Anatomie de l'enfer (2004
); onbedoeld lachwekkend, pretentieus tractaat over vrouwelijke en mannelijke
seksualiteit waarin een bebloed tampon als theezakje dienst doet en porno-acteur
Rocco Siffredi met een hooivork in de weer gaat.
Handelsmerk
Regelmatig beticht van effectbejag, maakt Breillat zeer expliciete films over
seksualiteit - dat wil zeggen, over thema's als macht & seks, seks &
maatschappij, seks met of zonder liefde, seks & geweld, ontluikende seksualiteit
, ontmaagding, schoonheid. De boodschap is feministisch, vervat in teksten die
haar literaire achtergrond verraden. Opmerkelijk in Breillats oeuvre is Sex is
Comedy, waarin zij een stap terug zet en zichzelf - haar werk als regisseur van
seks-scènes - als onderwerp neemt.
Breillat over Breillat
'Men denkt vaak dat het voor een vrouw moeilijker is te regisseren, zich staande
te houden tussen de mannen van de groep, maar dat is juist niet waar. Als vrouw
kun je veel gemakkelijker acteurs verleiden of manipuleren.'
(de
Volkskrant, 1999)
'De vrouwelijke seksualiteit, zoals die doorgaans
gedefinieerd wordt, is een leugen, een spiegel van hoe mannen vrouwen zien.'
(VPRO Gids, 2002)
'De relatie tussen man en vrouw kan blijkbaar alleen
maar standhouden als de vrouw zich onderwerpt, niet alleen maatschappelijk, maar
ook seksueel - als je beide elementen tenminste kunt scheiden. Vind je het dan
vreemd dat in al mijn films onderdrukte vrouwelijke verlangens en emoties
centraal staan?'
(VPRO Gids, 2002)
'Freuds analyse van vrouwen was
heel naïef. Vrouwen hadden in die tijd zo weinig macht dat het logisch was dat
ze het verlangen voelden een man te willen zijn. Het was geen penisnijd, het was
afgunst op de rechten die mannen hadden.'
(Sight & Sound, 2004)
'
Iedereen wil in films spelen, maar niet in de mijne.'
(NRC Handelsblad,
2002)
'Het doel is altijd de ander te bezitten of door de ander bezeten
te worden. Daar draait het om, altijd. Mensen willen in de liefde helemaal niet
vrij zijn.'
(de Volkskrant, 1999)
'Pornografen tonen niets anders
dan seksuele ellende. Terwijl seks toch meer is dan dat. Het gaat om een poging
tot overdracht van liefde tussen man en vrouw. Met alle genot maar ook met alle
mogelijke angst en verwarring die daarmee gepaard gaan.'
(VPRO Gids, 2002)