'Ach Australië, wat een verse hel is dit,' verzucht de Engelse kapitein Stanley in John Hillcoats The Proposition. Hij is duidelijk niet gelukkig met zijn opdracht: beschaving brengen in de Australische outback anno 1880. Tussen Stanley en zijn beschaving staan onder andere aboriginals met speren en Ierse outlaws met pistolen en geweren.
En natuurlijk het onwillige, uitgestrekte landschap. Met temperaturen van meer dan vijftig graden, zandstormen en vliegen, heel veel vliegen.
Met deze barre omstandigheden kregen ook cast en crew van The Proposition te maken. Regisseur Hillcoat besloot namelijk op locatie te filmen, omdat hij wist dat dergelijke omstandigheden niet in een studio zijn na te bootsen.
Hillcoat vertelt op de dvd van de nooit in de Nederlandse bioscopen uitgebrachte film, dat hij met The Proposition de eerste Australische western wilde maken. En de vergelijking is niet zo gek, want ook The Proposition zit vol met prachtige panorama-shots, met de grenzen van de beschaving, pistoolgevechten en een opstandige, oorspronkelijke bevolking .
Maar The Proposition is tegelijk ook heel Australisch. Vooral in toon. De film is veel grimmiger en spiritueler dan zijn Amerikaanse tegenhangers. Niet in de laatste plaats dankzij het script van zanger Nick Cave, die met The Proposition debuteerde als scenarioschrijver. Als u The Proposition ervaart als 'intens geweld, gevolgd door intens verdriet en verlangen,' heeft u het goed begrepen, want dat is waar Cave opuit was.
En Hillcoat, die eerder al verschillende videoclips voor Cave maakte, heeft het goed gedaan volgens de zanger: 'Veel geweld en geen seks. Precies het soort film waar ik van hou. Two thumbs up!'
The Proposition is inderdaad een heel mooie film geworden. Een film van uitersten. Intens en dromerig, gewelddadig en romantisch. Net als de muziek van Nick Cave. Helaas is er - ondanks de half dozijn specials op de dvd - vrijwel geen aandacht voor zijn muziek, die toch een wezenlijk onderdeel van het verhaal is geworden (net als destijds Dmitri Tiomkins 'Do not forsake me , oh my darling' in High Noon.)
In de extra's wel veel interviews met cast en crew, die overigens irritant vaak overlappen. Zo horen we Hillcoat iets over de film zeggen in de Making Of, horen we dat even later weer onder het kopje Thema's, en nog een derde keer bij De Opnamen. Een keer was wel genoeg geweest.
Beeldformaat: 16:9 (anamorphic)
Extra's: Making of (27 min
.); Introductie en scenario (10 min.); Personages (8 min.); Research en
geschiedenis (17 min.); Thema's (9 min.); De Opnames (25 min.)
Geluidsformaat: Dolby 5.1
Ondertiteling: Nederlands en Frans
Duur:
104 minuten
Distributeur: A-Film