Muzikale Herzog en onconventionele maar grote western kort besproken.
Grizzly Man
Bij sommige films heb je na het kijken behoefte aan een
nadere toelichting. Grizzly Man, Werner Herzogs aangrijpende documentaire over
Timothy Treadwell, de man die dertien zomers lang tussen de grizzlyberen leefde
en zichzelf en de beren filmde, is van zichzelf al veelzeggend genoeg. Daarom is
het niet storend dat een interview met Herzog of een Making Of ontbreekt op de
dvd. In plaats daarvan is er een fraai, 54 minuten durend kijkje achter de
schermen bij het maken van de mooi melancholieke filmmuziek. Met enige jaloezie
kijkt Herzog toe: hij zou tien jaar van zijn leven geven om net zo'n goede
muzikant te worden. Nou ja, films maken kan hij ook heel aardig.
Film
: ****
Extra's: ***
Uitgebracht door A-Film Home Entertainment
High Noon
'Wat weet een Oostenrijkse jood nu van westerns, de meest
Amerikaanse van alle filmgenres?' Niet iedereen in Hollywood was blij met het
feit dat Fred Zinnemann had besloten een western te gaan regisseren. En zelfs
toen High Noon af was, bleef de kritiek. Want waar was de held, waarom was er zo
weinig actie, en waar waren de mooie luchten en panorama's gebleven? Hign Noon
(1952) stond - met zijn nadruk op de psychologie van de personages - haaks op
de klassieke western en was zijn tijd ver vooruit. Inmiddels wordt de film
gezien als een van de grote westerns. Reden voor een prachtige special edition-
uitgave, met commentaartrack, Making Of, Achter de Schermen-featurette en zelfs
een oude radio-opname.
Film: *****
Extra's: ****
Uitgebracht
door Paramount Home Entertainment