De feiten
Geboren: 4 augustus 1955, Hot Springs, Arkansas (Verenigde Staten)
Actief als: acteur, regisseur, schrijver , producer. Is daarnaast ook country-zanger.
Eerste film: Hunter's Blood (1987), kleine rol, personage heet ook Billy Bob.
Prijzen: Oscar in 1997 voor het scenario van Sling Blade, Oscarnominaties in 1997 voor beste acteur in Sling Blade en in 1999 voor beste bijrol in A Simple Plan; Edgar Allan Poe Award in 1997 voor Sling Blade; prijzen van filmcritici in Boston, Chicago, Florida, Kansas, Londen, Los Angeles en San Diego voor zijn rollen in A Simple Plan, Sling Blade, Bandits, The Man Who Wasn't There en Monster's Ball; prijs van online-filmcritici in 2002 voor The Man Who Wasn't There en in 1999 voor A Simple Plan (beste bijrol); prijs van Russische filmcritici in 2002 voor The Man Who Wasn't There; prijs van Writers Guild of America in 1997 voor het scenario van Sling Blade.
Beste film
The Man Who Wasn't There (2001) van de Coen-broers, waarin Thornton een stoïcijnse kapper speelt die probeert aan de sleur van zijn leven te ontsnappen; Thornton geeft het zwijgzame personage een sterke aanwezigheid en maakt diens tragiek voelbaar. Ook zien: Sling Blade (1996), A Simple Plan (1998), Monster's Ball (2001).
Slechtste film
Thornton wilde eens weten hoe dat was, acteren in een grote, bombastische actiefilm, en zei daarom ja tegen Armageddon (1998) - de enige rol uit zijn carrière waar hij zich achteraf voor schaamt.
Handelsmerk
De rollen waarin Billy Bob Thornton te zien was, zijn sterk uiteenlopend: een achterlijke automonteur in Sling Blade (1996), een man met een laag IQ die met zijn broer een tas met miljoenen dollars vindt in A Simple Plan (1998), een NASA-directeur in Armageddon, de zwijgzame kapper in The Man Who Wasn't There (2001), een alcoholische voormalige honkbalprof die een jeugdteam gaat coachen in Bad News Bears. Komische rollen gaan hem even moeiteloos af als tragische. Hij speelt elk personage soepel en naturel, zonder typerende maniertjes, zonder een karikatuur van zijn personage te maken, zonder overdrijving. Kan zich in een rol vaak zo transformeren, dat hij onherkenbaar is .
Thornton over Thornton
'Ik hou erg van het maken van films. Ik ben er alleen niet zo gek op om ze te zien. Ik hou meer van muziek.'
(Sound and Vision Magazine, 2005)
'Ik besta uit twee helften. Eigenlijk ben ik iemand die beschouwt, een verzamelaar van indrukken. Maar als je met die indrukken en ideeën iets wilt doen, moet je ook kunnen communiceren. Geen bedrijf gaat in zee met iemand die niets zegt. Ik heb die andere kant ontwikkeld, de kant van de snelle jongen. Dat heeft jaren geduurd.'
(De Volkskrant, 2002)
'In mijn jeugd waren Robert Duvall en Gene Hackman de acteurs die ik bewonderde. Ze waren geen grote idolen en ook niet de alternatieve jongens. Ze waren de mannen die er altijd waren, die als goede acteurs werden beschouwd, maar niet het soort acteurs waar mensen gillend achteraan lopen. Zo wil ik ook zijn.'
(The Guardian, 2001)
'Waar ik opgroeide, midden in de bossen, hadden we geen bioscopen. Ik zag geen films. Je hebt mensen als Martin Scorsese, die helemaal gepassioneerd raakt als hij het heeft over de films die hij als kind zag, maar die ervaring heb ik simpelweg niet. Een vriend van mij zei eens tegen mij: de reden dat jij een goede acteur bent, is dat je niet eens weet dat je er eentje bent, hahaha. Dat klopt - ik weet niet beter. Alles wat ik doe is eerlijk, want ik weet niet anders.'
( Het Parool, 2002)
'Ik ben geen regisseur. Ik heb geen verlangen een regisseur te zijn. Ik regisseer alleen dingen die ik schrijf, omdat ik niet wil dat een ander het doet.'
(The Guardian, 2001)
'The Man Who Wasn't There gaat over iemand die niet in de maatschappij past. Zo voel ik me ook, precies zo. Als je het personage uit Bandits neemt, Ed uit The Man Who Wasn't There en Jacob uit A Simple Plan en die drie samenvoegt, dan heb je mij.'
(Het Parool, 2002)
'Ik dacht: dit is Hollywood op z'n best. Alles groot . Mega-budgetten. Het was de klassieke fout van een man die de wind mee heeft. Ik wilde meer. Belde met Steve Buscemi, die ik goed ken en die ook was gevraagd . We hadden iets van: This is wild. Gelul natuurlijk. Je moet wel iets met een productie hebben. Anders brand je heel snel af.'
(over Armageddon. De Volkskrant, 2002)
'Ik ben iemand die nogal blijft hangen bij de donkere kant van het bestaan. Zo ben ik nu eenmaal. Ik ben nooit degene geweest die grappen voor de Dick van Dyke Show zou schrijven. Maar ik begin wel te beseffen dat ik het aardig goed getroffen heb. Ik heb nog steeds de verwondering van mijn jeugd in me. Ik kan elke dag fris tegen het leven aankijken. Op de één of andere manier is dat intact gebleven.'
(The Guardian, 2002)