De feiten
Geboren: 30 juli 1960, Houston, Texas (
Verenigde Staten).
Actief als: regisseur, acteur, schrijver, producer, cameraman, editor.
Eerste film: Woodshock (1985), korte mini-documentaire over een popfestival in Austin, Texas.
Prijzen: Oscarnominatie in 2005 voor Beste Scenario voor Before Sunset; Zilveren Beer op het filmfestival van Berlijn in 1995 voor beste regisseur, voor Before Sunrise; prijs voor beste animatie-film op het Ottawa International Animation Festival in 2002, voor Waking Life; CinemAvvenire-prijs en speciale vermelding op het filmfestival van Venetië in 2001 voor Waking Life en Tape.
Beste film
Before Sunrise (1995) en het vervolg Before Sunset (2004) vormen een klein
wonder: films waarin bijna niets gebeurt - een jongen en een meisje ontmoeten
elkaar, praten een dag lang eindeloos en raken verliefd - die toch van begin tot
eind weten te boeien; waarbij in Before Sunrise de jeugdige overmoed amuseert
en in Before Sunrise beider levenservaringen de tweede ontmoeting een bitterzoet
randje geven. Ook zien: Slacker (1991), Dazed and Confused (1993), Tape (2001).
Slechtste film
The Newton Boys (1998), Linklaters
eerste film die hij met een groot budget kon maken, is het waargebeurde verhaal
van vier banken berovende broers, maar dat verhaal is niet sterk genoeg om de
film te dragen.
Handelsmerk
De eerste films van
Linklater vonden plaats over een periode van 24 uur; ook latere films als Tape,
Before Sunrise en Before Sunset speelden zich binnen een periode van een dag af
. Linklater toont zich vaak sterk in het neerzetten van een subcultuur (zoals in
Slacker), een leeftijdsgroep (de scholieren in Dazed and Confused) of een
momentopname van twee mensen (Before Sunrise, Before Sunset). Opvallend zijn de
sterke, slimme en geestige dialogen in zijn films, die het niet van een sterke
plot moeten hebben. Linklaters recente werk laat zich opdelen in tamelijk
conventionele, luchtige films met licht-subversieve trekjes (School of Rock, Bad
News Bears) en experimentelere films die visueel inventief zijn en filosofische
vragen stellen (de met animatie-technieken gemaakte films Waking Life en A
Scanner Darkly).
Linklater over Linklater
'Ik heb
in Hollywood nooit meer dan een teen binnen de deur gekregen. Mijn teen is dan
ook makkelijker weg te snijden dan die van anderen.'
(Reverse Shot, 2004)
'Het zien van Raging Bull van Martin Scorsese was cruciaal voor mij.
Iedereen heeft wel zo'n film die je de ogen opent voor wat je allemaal met een
film kunt uitdrukken. Ik zag die film als eerstejaars student. Het personage van
Jake La Motta heeft mij echt achtervolgd - hij was zo echt, zo paranoïde en
obsessief.'
(ArtForum, 1993)
'Het trieste van een filmliefhebber
die zelf films gaat maken, is dat je denkt dat je alles of iedereen kunt zijn,
dat je een film als die van Scorsese kunt maken. Maar als je het gaat doen, op
een eerlijke manier, merk je dat je alleen maar jezelf kunt zijn, het alleen op
jouw manier kunt doen. Je zit vast aan je eigen persoonlijkheid.'
(Reverse
Shot, 2004)
'Ik maak elke film voor mezelf. Elke film kan je laatste
zijn. Ik wilde Bad News Bears maken omdat het over honkbal ging, omdat ik een
komedie wilde maken, omdat ik er veel lol mee zou hebben. Ik heb mijn carrière
niet uitgestippeld. Je wilt dat alles wat je doet een succes is, omdat meer
mensen het dan gezien hebben, ervan genoten hebben. Maar dat heb je zelf niet in
de hand. Als je probeert een kaskraker te maken, wordt het waarschijnlijk een
flop. Dat weet ik zeker.'
(Chud.com, 2005)
'Ik sla mezelf nooit op
de borst en roep dat ik een 'Linklater-film' gemaakt heb. Ik ben degene die veel
creatieve energie samenbrengt, meer niet. Dat is wat een regisseur doet. Daarom
zit ik niet in mijn eentje in een kamer te schrijven. Ik hou ervan om met
anderen te samenwerken. Ik maak een zandbak, en nodig anderen uit erin te komen
spelen.'
(Reverse Shot)
'Eén van mijn helden is Rainer Werner
Fassbinder, die drie of vier films in een jaar maakte. In 1970 maakte hij zeven
films in één jaar. Hij kon dat doen. Hij was een spontane creatieve filmmachine
. In Amerika kun je dat niet echt doen.'
(indieWIRE, 2001)