De feiten
Geboren: 20 januari 1946, Missoula, Montana
, als David Keith Lynch.
Actief als oa: regisseur, scenarist, art director, producent en componist.
Eerste film: Eraserhead (1977) (eerste korte film Six Figures Getting Sick uit 1966 duurt 4 minuten).
Prijzen oa : Oscarnominaties voor beste regie voor Elephant Man in 1981, Blue Velvet in 1987 en Mulholland Drive in 2002; Gouden Palm voor Wild at Heart in 1990 en Mulholland Drive in 2001; BAFTA-nominatie voor beste regie voor The Elephant Man in 1981; César voor beste buitenlandse film voor The Elephant Man in 1982 en Mulholland Drive in 2002; Life Time Achievement Award Venetië 2006.
Beste film
Eraserhead (1977). Als je de moderne Lynch (Lost
Highway, Mulholland Dr., Inland Empire) al onbegrijpelijk vindt, bijt dan je
tanden maar stuk op Lynch' filmdebuut, Eraserhead. Bizar, surrealistisch en
compromisloos. Maar elk shot is een genot. Net als de industriële soundtrack,
die de impact van deze filmische nachtmerrie nog eens verdubbelt. Ook zien: Blue
Velvet en de pilotaflevering van Twin Peaks, en ach, eigenlijk al zijn films
behalve Dune.
Slechtste film
Dune (1984). Na de
acht Oscarnominaties voor The Elephant Man (1980) kreeg Lynch een torenhoog
budget tot zijn beschikking voor de verfilming van Frank Herberts science
fiction roman. Ondanks al z'n visuele pracht verzandde Dune in een warboel van
toekomstvisioenen. Bovendien: Sting in een blauwe onderbroek met vleugels? Lynch
zei er zelf over dat de film een mislukking werd omdat hij geen zeggenschap had
over de eindversie. Twee jaar later revancheerde hij zich met Blue Velvet.
Handelsmerk
Hoewel Lynch veelgeprezen drama's als The Elephant
Man en The Straight Story maakte, staat hij toch vooral bekend om zijn duistere
mysteries vol eigenaardige personages, die zich vaak in kleinstedelijk Amerika
afspelen. De hoofdrolspelers zijn op drift en lijken in een lange, akelige droom
te zijn beland. Voor een logisch verhaal hoef je bij Lynch niet aan te kloppen
, want hij heeft een broertje dood aan filmwetten. De kijker moet zelf maar
uitmaken wat zijn raadselachtige verhalen betekenen. Bevreemdende effecten zet
hij volop in. Gewelddadige scènes toont hij vaak in slowmotion, maar zo
expliciet als Lynch wonden en bloed laat zien, zo impliciet is hij in het tonen
van seks. Met licht en schaduwen benadrukt hij in close-ups de ogen of mond van
de personages. Op de geluidsband klinkt ondertussen ondefinieerbare ruis en
muziek. In de decors, waarvoor Lynch zelf meubels maakt, zijn altijd wel
schemerlampen, tapijten en rood velours te ontdekken.
David Lynch
over David Lynch
'Als tiener probeerde ik echt 24 uur per dag
lol te hebben. Ik begon niet met denken tot ik 20 of 21 was. Ik was een beetje
een lolbroek.'
(NY Times, 1990)
'In mijn huis wordt niet gekookt.
De geur. De geur van het koken - als je aan het tekenen bent, maar ook als je
aan het schrijven bent - gaat de geur allemaal in je werk zitten. Ik eet alleen
dingen die je niet hoeft op te warmen. En anders bestel ik een pizza. Met de
snelheid waarmee ik een pizza eet blijft de geur niet te lang hangen.'
(
Time, 1990)
'Als je van iets houdt, en het gevoel hebt het goed te hebben
gedaan, dan doet negatieve kritiek niet zoveel pijn.'
(Rolling Stone,
1997)
'Het is waar dat mijn moeder mij geen kleurboeken wilde geven toen
ik een kind was. Ze heeft me waarschijnlijk gered, want als je erover nadenkt
blokkeert een kleurboek je creativiteit volledig.'
(Toronto Globe, 1997)
'Met film kan je geweldige dingen doen met abstractheid, maar dat gebeurt
slechts zelden. Mensen worden behandeld als idioten, maar het zijn geen idioten
. We zijn allemaal een onderdeel van het menselijke leven en we houden van
mysteries.'
(USA Today, 1997)
'Ik geloof echt dat er zoiets is als
een oceaan van ideeën. Alle ideeën zitten daar in. Van tijd tot tijd komen ze in
je gedachten naar boven. En als een goed idee naar boven komt dan word je daar
echt door geraakt. Het voelt als elektriciteit, je ziet het voor je, je voelt
het en je weet wat je moet doen. Het begint allemaal met dat idee.'
(Film
Threat, 2000)
'Ik kan alleen maar persoonlijke films maken. Ik herinner
me van de kunstacademie dat sommige studenten films maakten om indruk te maken
op de filmindustrie, maar zoiets lukt bijna nooit, omdat het films zonder hart
oplevert. Ik vind het tamelijk absurd als je om commerciële redenen een film
maakt.'
(Parool, 1999)
'Ik weet nooit wat ik ga doen, dus ik kan
niet iets aan iemand uitbesteden. Ik krijg alleen ideeën als ik het zelf doe,
dat is het probleem.'
(Entertainment Weekly, 2002)
'Je begint met
een verhaal dat logischerwijs een bepaalde kant op moet gaan. Maar zo
voorspelbaar mag het nooit zijn. Aan elk element moet worden getrokken, zodat
een nieuwe realiteit ontstaat. Dat kan vooral heel mooi met film worden gedaan.
Je speelt in op het onderbewustzijn van de kijker. Hij verwacht A te zien, maar
ik trek hem naar B, terwijl B niets met A heeft te maken. Of misschien wel. Dat
moet de kijker allemaal zelf maar uitmaken. Zo bereik je dat iedereen zijn eigen
film ziet. Ik ben degene die alles aanreikt, daarna is het up to you.'
(
Algemeen Dagblad, 2002)
'Creatievelingen geven een reflectie op de wereld
waar ze in leven. En ja, die staat bol van de contrasten. In een film kun je
haat en woede laten zien, maar daarom hoef je zelf nog niet te lijden.'
(
Parool, 2006)
'Er waren recensenten die mij vroegen of ik dacht of Inland
Empire wel voldoende geld zou opbrengen. Op zo'n moment denk ik: staat de
wereld nu op z'n kop, of word ik gewoon oud?'
(Cinema.nl, 2006)
'
Mijn voorliefde voor het mengen van genres komt uit het leven zelf. Het leven
biedt zoveel mogelijkheden voor horror 's ochtends vroeg, een musical om één uur
's middags en een detective om halfzeven 's avonds.'
(Film Valley, 2007)
'Ik voel me prettig in Los Angeles, voornamelijk vanwege het licht en het
gevoel van vrijheid en mogelijkheden. Er hangt een atmosfeer waardoor ik
geïnspireerd raak om te werken. Voor mij geldt net als voor veel anderen dat er
iets magisch kleeft aan Hollywood. Ik denk dat het een residu is van de golden
age van cinema. Het is de droomfabriek. Er is zoveel glamour, hoop, wanhoop en
verschrikking. Hollywood is prachtig.'
(Film Valley, 2007)