De feiten
Geboren: 29 mei 1970, Fenyang, China als Jia
Zhangke (ook vaak geschreven als Zhang-ke).
Actief als oa: regisseur, scenarioschrijver en producent.
Eerste film: Pickpocket (1997).
Prijzen oa: New Currents Award (Pusan International Film Festival) voor Pickpocket in 1998; Gouden Leeuw-nominatie voor Platform in 2000; Gouden Palm- nominatie voor Unknown Pleasures in 2002; Gouden Leeuw-nominatie voor The World in 2004; Open Prize Filmfestival Venetië voor Dong in 2006; Gouden Leeuw voor Still Life in 2006.
Beste film
Still Life (2006).
Regelmatig werd Jia tijdens prestigieuze filmfestivals genomineerd voor grote
prijzen, maar met de verzilvering van de Gouden Leeuw in Venetië was het
eindelijk raak. Volkomen terecht, want zijn meest recente film combineert
documentaire en drama op sublieme wijze, en voegt daar - heel gedurfd - een
aantal surrealistische momenten aan toe. In Still Life vormt de bouw van de
Chinese Drieklovendam, binnenkort de grootste waterkrachtcentrale en dam ter
wereld, een levendig decor waarin twee mensen op zoek gaan naar hun geliefden.
Vol nostalgie en grote thema's, maar ook aangenaam klein en intiem. Ook zien:
The World (2004), Unknown Pleasures (2002) en Platform (2000).
Slechtste film
Het enigszins onevenwichtige Dong (2006) komt pas
in combinatie met Still Life helemaal tot zijn recht, maar het zou flauw zijn om
de documentaire (!) daarop af te rekenen. Met een oeuvre van slechts vijf films
heeft Jia zijn slechtste film nog niet gemaakt.
Handelsmerk
Sterke nadruk op de moderne ontwikkeling in China, vaak gekoppeld aan traditie
om het contrast te illustreren. De verandering van politiek en maatschappij zijn
opvallend aanwezig, maar het effect van deze verandering op gewone mensen staat
centraal. Daarnaast een vast gevoel voor stijl, met veel trage camerabewegingen
en overzichtelijke totaalshots, waardoor het publiek zelf een extra stapje moet
zetten voor een emotionele band met de personages. Ook de vaste samenwerking
met acteur Wang Hongwei, klasgenoot op de Beijing Film Academy, is een vertrouwd
element in Jia's oeuvre.
Jia over Jia
'Ik denk
niet dat je je geboorteplaats ooit kan verlaten. Je lichaam vertrekt misschien,
maar je manier van denken, je emoties en angsten vertrekken nooit.'
(
Senses of Cinema, 2001)
'Normaliter is het publiek erg passief en blasé.
Ze denken alles al eens te hebben gezien en ze willen voortdurend verrast worden
. Door te werken met een vaste camera en lange shots creëer je afstand ten
opzichte van je personages. Het is aan de toeschouwer om ze te veroveren.'
(De Filmkrant, 2001)
'Van alle radicale veranderingen waar de Chinezen
de laatste jaren mee geconfronteerd worden, zijn die op het gebied van de
persoonlijke relaties het ingrijpendst.'
(The Guardian, 2003)
'Ik
heb geen DV gebruikt omdat het goedkoper is dan film. Ik gebruikte het omdat ik
een gevoel van leegte en eenzaamheid wilde combineren met beweging. De sets zien
er nu abstract uit, en dat is precies hoe Datong zich in Unknown Pleasures
voelt.'
(The Guardian, 2003)
'Ik denk dat je in de huidige Chinese
maatschappij veel gebeurtenissen als theater kan omschrijven. Met de economie
gaat het heel goed, maar overal waar je kijkt zie je vormen van theater die als
een soort economische zeepbellen ons dagelijkse leven vullen. Dat onderwerp kan
ik niet negeren.'
(Senses of Cinema, 2004)
'Als beginnende
filmmakers mij om advies vragen vertel ik ze altijd dat ze moeten volhouden en
hun examenfilm hoe dan ook moeten afmaken. Ook als ze halverwege de opname zeker
weten dat het slecht is, moeten ze het toch afmaken, monteren en aan mensen
laten zien. Films maken kan niet zonder ervaring. En de enige manier om ervaring
op te doen is door zelf het hele proces te doorlopen.'
(Film Comment,
2005)
'Ik probeer de maatschappij met mijn films te veranderen. Ik wil
zaken aankaarten die specifieke culturele verschillen overstijgen. Het gaat
vooral over de vrijheid om persoonlijke keuzes te maken.'
(Xi-online, 2007
)
'Hoe de overheid zich voelt kan me niets schelen, want het kan de
overheid ook niets schelen hoe ik me voel.'
(VPRO Gids, 2007)