De feiten
Geboren: 03 januari 1956, Peekskill, New York
, als Mel Columcille Gerard Gibson.
Actief als: acteur/regisseur/producer /schrijver
Eerste film: Summer City (1977); doorbraak: Mad Max (1979); regiedebuut: The Man Without a Face (1993)
Prijzen: Oscars in 1995 voor beste film en beste regie voor Braveheart; BAFTA-nominatie in 1995 voor beste film voor Braveheart; Golden Globe in 1995 voor beste regie voor Braveheart; Golden Globenominaties in 1997 en 2001 voor beste acteur in Ransom en What Women Want; Golden Globenominatie in 2007 voor beste niet-Engelstalige film voor Apocalypto.
Beste film
In de Australische
oorlogsfilm Gallipoli (1981) speelt Mel Gibson de jonge atleet Frank die tijdens
de Eerste Wereldoorlog samen met een vriend het leger ingaat. Ze denken
bewondering en beroemdheid te vinden, maar worden slechts geconfronteerd met
geweld en de dood. Regisseur Peter Weir contrasteert de vrijheid en het wijde
landschap van de Australische Outback effectief met de beperkingen en
begrenzingen van de loopgraven. Ook zien: Mad Max (1979) en Braveheart (1995).
Slechtste film
The Patriot van Roland Emmerich is een
historisch epos met maar weinig historisch besef. Tijdens de Amerikaanse
Revolutie vermoort een Britse soldaat een van de zonen van weduwnaar Benjamin
Martin (Gibson). Een andere zoon neemt hij gevangen om later op te hangen.
Martin zweert wraak en bepaalt vervolgens eigenhandig de uitkomst van de
revolutie. De film biedt bloederige veldslagen, heroïsche slachtoffers,
kampvuurromantiek en soldatenhumor. De ongedoseerde combinatie van deze
elementen maken de film een bijna drie uur durend cliché. Ook vermijden: Bird on
a Wire (1990) en The Passion of the Christ (2004)
Handelsmerk
Als regisseur is Mel Gibson gefascineerd door bloed en expliciet geweld, met een
historisch randje. Hij is geïnteresseerd in oude culturen en wil graag 'de
waarheid' van de geschiedenis van een bepaalde cultuur laten zien. Helaas is hij
zo gefixeerd op de gewelddadige kant, dat die waarheid vaak ver te zoeken is.
Zo vertelt Apocalypto weinig over de Maya's en is Jezus in de Passion of the
Christ gereduceerd tot gekwelde marionet.
Gibson over Gibson
'Ik ben een uitstekende vader, al zeg ik het zelf. Je moet een voorbeeld stellen
. Ik wil dat ik een goede band met mijn kinderen krijg, zodat ze later met hun
problemen bij me willen komen.'
(Saturday Evening Post, 1993)
'De
eerste keer dat ik het podium op moest was ik zo nerveus dat ik er echt ziek van
was. Ik had letterlijk zulke knikkende knieën dat ik de rol zittend heb moeten
spelen. Het was blinde paniek.'
(Playboy, 1995)
'Ik ben nogal
ongeduldig en het is zo gemakkelijk om terug te slaan wanneer iemand je aanvalt
. Maar ik leer nu dat het niet om terugslaan gaat.'
(Reader's Digest, 2004
)
'Ik ben een kunstenaar, en die kunst komt voort uit wie ik diep van
binnen ben. En mijn gave als filmmaker is dat ik verschrikkelijke dingen kan
laten zien, maar ondertussen het publiek aan de hand kan begeleiden als het te
moeilijk wordt.'
(Fox News, 2004)
'De manier waarop angst wordt
verspreid in Apocalypto doet me denken aan President Bush en zijn regering.'
(Time, 2006)
'Ik wil zeker een kleine film maken. Ik wil sowieso veel
verschillende films maken dus het volgende project wordt geheel anders.'
(
Empire Magazine, 2006)
'Ik ben mijn hele leven al boos. Ik weet niet waar
het vandaan komt, maar ik probeer het niet teveel eruit te laten komen.'
(Good Morning America, 2006)
'Als je via kunst met je demonen omgaat, is
dat geweldig: je gebruikt je talenten om iets te maken waar andere mensen zich
aan kunnen spiegelen, en ik denk dat we het nodig hebben om ervaringen te delen
. Ik probeer mensen ergens geheel anders mee naartoe te nemen en ze een ervaring
te geven die alle zintuigen prikkelt.'
(The Guardian, 2006)