'Ik heb een hekel aan films die niets aan de fantasie van de kijker over laten. Er is een oude regel die zegt: Je kunt je publiek een paar minuten in verwarring achterlaten, maar laat ze je nooit, al is het maar een paar seconden, een stap voor zijn.'
(VPRO Gids, 2003)
'Ik ben pas na het schrijven van Boogie Nights voor het eerst op een echte pornoset geweest, om te kijken of mijn gedachten wel klopten. Dat bleek zo te zijn.'
(indieWIRE, 1997)
'Ik zie Magnolia als een prachtig ongeluk . Alles waar ik mij voor schaam zit in die film.'
(New York Times, 1999)
'Als ik schrijf weet ik vaak zelf niet waar een verhaal naar toe gaat. Ik zoek dat ook op. Schrijf bij voorkeur 's ochtends vroeg, als ik nog in een halve droomtoestand verkeer en mijn onderbewuste nog de baas is.'
(VPRO Gids, 2003)
'Er wordt zoveel bullshit verkocht, gelogen en gedraaid in Hollywood. Er wordt zoveel geld verspild. Tachtig miljoen dollar voor een film is heel normaal; ik zou niet weten waar ik het aan op moet maken. Bij mij wordt alles goed besteed, ik maak niets op aan domme onzin. Daarom kan ik maken wat ik wil.'
(Cinema.nl, 2004)
'Ik heb nooit begrepen waarom dialogen per se verstaanbaar moeten zijn. Dat is weer zo'n regel die ik graag breek. Natuurlijk, als het essentieel is om van een personage ja of nee te horen, wil ik dat ook horen. Maar als ze gewoon een beetje zitten te babbelen en er speelt muziek, hoor ik liever de muziek. Het gaat tenslotte om de emotie van de scène.'
(VPRO Gids, 2003)
'Jacques Tati is "cool as fuck" - die volmaakte choreografie en geweldige controle, en zijn films voelen nog steeds fris en grappig. Daar probeerde ik gewoon wat van te stelen.'
(over zijn inspiratie voor Punch-Drunk Love, U-Wire, 2002)
'Wil je een blije film, gebruik dan blije kleuren.'
(VPRO Gids, 2003)
'De meeste acteurs zouden moordenaars zijn als ze niet acteerden.'
(The Guardian, 2003)
'Interviews zorgen ervoor dat ik me een enorme klootzak voel. Ze kunnen niet goed voor je zijn, want ze bieden geen natuurlijke situatie.'
(The Guardian, 2003)