Pixar maakte voorgoed korte metten met het woord 'tekenfilm'. Toy Story, Wall-E en Up zijn ware animatiekunststukjes. Aaibare personages en stevige dramaplots vol actie en lollige terzijdes veroverden wereldwijd jong en oud.
De feiten
Geboren: 1986, Emeryville, Californië (VS),
uit geestelijk vader John Lasseter.
Actief als oa: producent, special effects company.
Eerste film: Luxo Jr (1986, 2 minuten) van John Lasseter ; over twee burolampen, vader en zoon. Luxo Jr is nog altijd het logo van Pixar . Eerste lange animatiefilm: Toy Story (1995).
Prijzen oa: Oscarnominatie en Zilveren Beer voor Luxo Jr (1987). Oscar Special Achievement voor de eerste animatiefilm op speelfilmlengte: Toy Story (1996). Oscars Beste Animatiefilm voor Fiding Nemo (2003), The Incredibles (2004), Ratatouille (2007), Wall-E ( 2008) en Up (2009). Nominaties voor Monsters Inc. (2001) en Cars (2006).
Beste film
Met alle respect voor de andere Pixarfilms, maar
Wall-E is toch echt buitencategorie. Vooral de wijze waarop de
menselijkheid van het schattige vuilnisrobotje wordt verbeeld is van grote
schoonheid. Met als hoogtepunt de scène waarin hij op de verlaten en verdorven
planeet een aantal trofeeën uit zijn persoonlijke schatkist tevoorschijn haalt,
zoals een Rubiks kubus en een VHS-band van de musical Hello Dolly! uit 1969.
Het is overigens niet de mooiste scène uit het Pixar-oeuvre. Die eer gaat naar
de montagesequentie in Up, waarin het leven van hoofdpersoon Carl Fredericksen
in vier minuten voorbij trekt: van bebrild, verlegen jongetje tot dromerige
adolescent, van liefdevolle echtgenoot tot mopperende weduwnaar. Die combinatie
van eenvoud, humor en ontroering, dat is de magie van Pixar.
Slechtste film
Cars. Na een jarenlange scheiding hadden Pixar en Disney zich in
2006 weer verzoend. Het eerste gezamenlijke project was Cars. De ene na de
andere autowoordgrap scheurde om de hoek, maar de traditionele Disneymoraal lag
net iets te dik op Pixars tegendraadse humor.
Handelsmerk
Oprichter John Lasseter heeft zelf eens gezegd dat alle Pixarfilms in feite
hetzelfde thema dragen: zelfontplooiing. Het hoofdpersonage breekt uit, trekt de
wijde wereld in, ondergaat een achtbaan aan avonturen, om uiteindelijk wijzer
terug te keren naar zijn nest waar vrienden en familie weer worden gekoesterd.
Sterren staan in de rij om hun stem te lenen aan een Pixar figuurtje, maar
alleen John Ratzenberger (postbode Cliff Clavin uit de televisieserie Cheers) en
Joe Ranft (tot zijn dood in 2006) komen in iedere film weer terug. Personages
of objecten uit eerdere films krijgen ook vaak een cameo. Trailers zijn nooit
met knip- en plakwerk van filmscènes samengesteld, maar worden als op zichzelf
staande verhaaltjes vervaardigd. Meestal wordt de hoofdfilm voorafgegaan door
een korte animatiefilm, een cadeautje om kijkers op te warmen. Bij Ratatouille
is dat het filmpje Lifted, waarin een buitenaards wezentje moet leren een mens
te ontvoeren.
Pixar over Pixar
'Technologie maakt
niet de film, mensen maken de film. Je kunt jezelf geen animator noemen omdat je
een voorwerp van A naar B kunt verplaatsen. Animators blazen leven in
figuurtjes, dat krijgen sofware en technologie nooit voor elkaar.'
(
Oprichter en creatief directeur John Lasseter, Wikipedia.org)
'Als ik in
1986 had geweten hoe duur het zou zijn om Pixar draaiende te houden, betwijfel
ik of ik het had gekocht.'
(Steve Jobs, voorman van Apple, die Pixar in
1986 overnam van George Lucas, in Fortune, 1995)
'Als we ergens vastlopen
, pakken we bij Pixar vaak een film van Miyazaki en bekijken een scène om
inspiratie op te doen. Het werkt altijd! We komen er vol ideeën uit. Toy Story
is veel verschuldigd aan de films van Miyazaki.'
(John Lasseter over de
Japanse animatiemeester Hayao Miyazaki (Spirited Away, Howl's Moving Caslte),
Wikipedia.org)
'Ik denk dat Pixar de nieuwe Disney kan worden, niet de
vervanger van Disney, maar een nieuwe Disney.'
(Steve Jobs in BusinessWeek
, 1998)
'Pixar is het technisch meest geavanceerde creatieve bedrijf,
Apple is het meest creatieve technische bedrijf.'
(Steve Jobs in Fortune
, 2005)
'Als je grappen wilt, kun je iets eenvoudigs als The Simpsons en
South Park doen. Maar als je drama wilt en je personages gevaar, pijn en spijt
wilt laten doormaken, dan moet je heel voorzichtig zijn in hoe je ze op het
scherm zet.'
(Regisseur Brad Bird (The Simpsons, The Incredibles,
Ratatouille), Brainyquote.com)
'Het is een Pixar film. Dat zegt alles.
Die stijgen boven alles uit.'
(Komiek Patton Oswalt over Ratatouille,
YouTube, 2007)
'Het gaat over de ultieme onmogelijke droom. Een totaal
absurde film, en toch zal ie geloofwaardig zijn.'
(Brad Bird over
Ratatouille, YouTube, 2007)