Vrijwel niets liet ze aan het toeval over. Vijf maanden lang duurden
de voorbereidingen alvorens Pascale Ferran begon met de opnames van Lady
Chatterley. Ferrans film is de zesde in een reeks van minder geslaagde
verfilmingen van het beroemde en beruchte boek Lady Chatterley’s Lover, van D.H
. Lawrence.
Ferran is de eerste vrouwelijke regisseur die
zich aan de roman waagde. En in tegenstelling tot haar voorgangers baseerde zij
haar film niet op het derde boek, dat Lawrence als definitief beschouwde, maar
op de tweede versie van het verhaal: John Thomas and Lady Jane, een minder grove
en meer liefdevolle versie van het uiteindelijke boek.
Acht maanden
lang werkte ze aan een scenario, waarin ze het liefdesverhaal tussen een
uitgebluste jonge vrouw van stand en een jachtopziener zo oprecht mogelijk
probeerde te vangen.
Uit vrijwel alles op de bonus-dvd blijkt dat
Ferran zeer perfectionistisch te werk is gegaan. Eindeloos sprak de regisseur
met cameraman Julien Hirsch over hoe alle scènes het beste tot hun recht zouden
komen. Ook de erotische scènes werden tot in de puntjes met acteurs Marina Hands
en Jean-Louis Coullo'ch doorgesproken, gerepeteerd en gechoreografeerd. ‘
Improvisatie zou belachelijk zijn.’
Dat de acteurs en crew het
zwaar hadden staat buiten kijf. Gedurende 18 weken werden de vaak emotioneel
zware scènes in chronologische volgorde opgenomen. ‘Het was de bedoeling dat
Constance Chatterley begon als een afgebrande vrouw die langzaamaan meer energie
zou krijgen,’ zegt Hands. ‘Maar ik voelde me tijdens het draaien juist het
tegenovergestelde en vroeg me regelmatig af of ik het zou redden.’
De film werd geschoten door een select gezelschap. Met een crew van slechts 20
man, van wie er vaak hooguit 15 op de set aanwezig waren, moest iedereen
constant de handen uit de mouwen steken. Deze intieme samenwerking tussen cast
en crew manifesteert zich duidelijk in de extra’s. Buiten de verplichte
interviews met regisseur en cast, is er ook bijzonder veel aandacht voor de crew
. Zo vertellen verschillende crewleden over hun favoriete scѐne en wat hun
bijdrage daaraan was.
Ook in het item The making of ‘Notre amie
Constance,’ dat net als de film is opgebouwd in jaargetijden, ligt de focus op
de crew. Anders dan in de doorsnee Making Of, komen de acteurs bijna niet aan
het woord. Ditmaal krijgen Production Manager Luc Tissot, cameraman Hirsch en
regie-assistent Gabrielle Roux de kans te vertellen hoe zij tegen de
liefdesgeschiedenis aankijken, wat een aangename verrassing is.
Verkrijgbaar vanaf: 23 oktober
Adviesprijs: 19,99
Extra
’s:
Interviews met regissuer en acteurs (32 minuten)
Scènes
met commentaar van crew & cast (64 minuten)
Making of ‘Notre amie
Constance’ (52 minuten)
Trailer