Tracy Turnblad is een dik en vrolijk meisje in Baltimore tijdens de jaren zestig. Ze droomt ervan tussen de populaire tieners te dansen in de dagelijkse televisieshow van Corny Collins en de leukste jongen voor zich te winnen. Tracy heeft bovendien een blinde vlek voor de rassenkwestie die haar stad in blank en zwart verdeeld, en banjert opgewekt zingend en dansend dwars door de waterscheiding heen.
Het was moeilijk de bioscoop zonder
glimlach te verlaten, toen afgelopen zomer de remake van John Waters musical
Hairspray (1988) uitkwam, met de ontwapenende Nikki Blonsky als Tracy, John
Travolta als haar moeder en Michelle Pfeiffer als de valse Velma von Tussle in
de hoofdrollen.
Gestampte aardappel
Musical
-, karaoke- en dansliefhebbers kunnen ongetwijfeld uit de voeten met de eerste
disc van de dubbel-dvd, waarop twintig meezingliedjes uit de film en instructies
van twee choreografen staan. De soepele bewegingen van de dansende tieners in
de Corny Collins Show - die er zo verraderlijk makkelijk uitzien - blijken
opgebouwd uit kekke jaren ’60 pasjes met klinkende namen als de ‘gestampte
aardappel’, de ‘lifter’, het ‘kamelenloopje’ (herkenbaar voor Justin
Timberlakefans) en de ‘billenkoek’.
Kruising Godzilla en
Jane Mansfield
Op de tweede disc komt regisseur John Waters (in
de openingsscène van de nieuwe Hairspray in een flits te zien als potloodventer
) aan het woord over zijn onverwachte monsterhit in 1988. Tot dan had Waters,
die zichzelf net als Tracy Turnblad ook altijd een buitenstaander voelde, vooral
naam gemaakt met uitzinnige arthouse komedies als Pink Flamingos, Female
Trouble en Polyester. Vaak met zijn schoolvriend Divine als opgedirkte
travestiet in de hoofdrol. Haispray, de eerste mainstream film van Waters, zou
de zwanenzang van Divine worden waarin hij voor het eerst als slonzige huisvrouw
was te zien, in plaats van een volledig opgetuigde ‘Godzilla-versie van Jane
Mansfield’. Vlak na de première overleed hij.
Ricki Lake - die voorgoed
haar haar zou verpesten met de vele getoupeerde suikerspinkapsels - speelde de
aandoenlijke Tracy en Debbie Harry Velma von Tussle.
Kapselkunst
Waters baseerde Hairspray op zijn jeugdherinneringen
aan een televisieshow in zijn geboortestad Baltimore. De blanke, onhippe dj
Buddy Deane had daar een dagelijks live programma waarin brave, blanke tieners
decent dansten. Eens per maand was het ‘special guests day’ (in de film
onverbloemd ‘negro day’): dan was de dansvloer even het domein van zwarte pubers
die de pan uit swingden. Mary Lou, het populairste meisje van de show en ook de
persoonlijke favoriet van Waters, vertoonde zich iedere dag met een nieuw, van
haarlak stijf gespoten kapsel in de show. In de documentaire herinnert ze onder
meer de ‘flip’ - waarvoor ze twee lokken vastlijmde op haar wangen -, de ‘
artisjok’ en het ‘bijennest’. De laatste klinkt angstaanjagend, vooral nadat
Waters vertelt dat een van de meisjes uit de show plotseling overleed, en dat in
Baltimore werd gefluisterd dat kakkerlakken die zich in haar haar hadden
genesteld de doodsoorzaak waren. Buddy Deane moest de hardnekkige geruchten
uiteindelijk live op de televisie ontkrachten: lak erover.
Verkrijgbaar vanaf 24 januari
Adviesprijs: 18,99 euro
Extra's
Hairspray Karaoke
Step-by-step dansinstructies
Audiocommentaar regisseur Adam Shankman en hoofdrolspeelster Nikki Blonsky
Verwijderde scènes
De geschiedenis van Hairspray: Buddy Deane Show, John
Waters Hairspray en de Broadway musical
Beeldformaat: Anamorphic 16:9
Geluidsformaat: DD-EX 5.1 / Dolby 2.0
Duur: minuten (117 hoofdfilm)
Distributeur: RCV