De feiten
Geboren: 23 juli 1967, Fairport, New York (
VS).
Actief als: acteur.
Eerste film: Triple Bogey on a Par Five
Hole (1991).
Prijzen oa: Oscar, Golden Globe, BAFTA, Independent
Spirit Award, Critics Choice Award voor Capote (2006); Oscar- en BAFTA-
nominaties (2008) voor zijn bijrol in Charlie Wilson’s War; Saturn Award (2007)
voor zijn bijrol in Mission: Impossible III; Golden Satellite Award (2000) voor
Flawless; Screen Actors Guild Award beste gehele cast voor Boogie Nights (1998
), Magnolia (2000), Almost Famous (2001) en Capote (2006).
Beste film
Capote (2006). Hoffman beet zich negen maanden vast in
de rol van de beroemde, excentrieke schrijver en een bevalling wérd het. Hij
verloor kilo’s gewicht, leerde een totaal nieuwe lichaamstaal aan, en kon de
typerende falsetstem niet meer afzetten in zijn vrije tijd. Ondanks Capote’s
nadrukkelijke maniertjes, wist Hoffman de vernietigende tweestrijd die zich in
hem afspeelde, invoelbaar te maken.
Ook zien: Magnolia, Boogie Nights,
Almost Famous en Happiness.
Slechtste film
Onvindbaar in Hoffmans oeuvre. Wel matige films die door zijn verschijning
opleefden: het derde Hannibal Lecter-vehikel Red Dragon (2002) bijvoorbeeld,
waarin hij Freddie Lounds speelde. Hoffman zei erover tegen Cinema.nl: ‘Op
papier zag het er geweldig uit, met een topcast. Maar toen we eraan begonnen,
vloeide alles weg. Het was ieder voor zich. Geld incasseren, en wegwezen.' Ook
wist hij de emotionele koelte even uit Cold Mountain (2003) te halen als de door
wroeging verscheurde dominee die zijn minnares verdrinkt.
Handelsmerk
In krap 14 jaar speelde Hoffman in 40 films vaak
bijrollen van op het oog doodgewone types die onder de oppervlakte nogal wat
eigenaardigheden herbergen: zonderlingen in de kantlijn. Zijn optredens - hoe
bescheiden soms ook - worden unaniem de hemel in geprezen, of hij nu tussen
mindere goden speelt, of wordt omgeven door een ijzersterk ensemble zoals in
Magnolia, Boogie Nights, Almost Famous en Happiness. Opvallend genoeg speelde
Hoffman in zijn twee bekendste hoofdrollen (als travestiet in Flawless en als de
buitenissige schrijver in Capote) juist overduidelijke paradijsvogels.
Hoffman over Hoffman
'Ik zie mezelf niet als een bijrol-speler.
De grootte van de rol doet er niet toe. Kijk naar Sean Penn en Gary Oldman. Of
Meryl Streep. Spelers die acteren als kunst beschouwen, en niet als een kunstje
. Er zijn in Hollywood veel acteurs die het al heel wat vinden hun beroemde
hoofd te laten zien. Ik zoek mijn heil ergens anders. Ik creëer liever dan dat
ik poseer.'
Cinema.nl, 2004
‘In Flawless had ik voor
het eerst een dragende rol. Ik had niet in de gaten wat daarbij komt kijken. Ik
kreeg te maken met allerlei vreemde types. De zogenaamde populaire pers. Het is
behoorlijk verwarrend als mensen met een bloedserieus gezicht vragen waar je je
schoenen pleegt te kopen. Ik heb daar nog steeds moeite mee. Alleen geef ik nu
keurig antwoord. Dat is het meest efficiënt.'
Cinema.nl, 2004
'Mijn moeder had een belangrijke post in de Democratische Partij in de buurt.
Mensen kwamen bij ons langs en gaven speeches in de tuin, ik rebelleerde
daartegen. Toen ik ouder was en bewuster werd van hoe de politiek en de
democratie in elkaar steekt, groeide mijn interesse. Dat heeft er uiteindelijk
toe geleid dat ik deze documentaire maakte. Het was een kans mezelf bij te
spijkeren over hoe in Amerika het verkiezingsproces verloopt en hoe er met
politieke hangijzers wordt omgegaan.'
BBC, 2002 (over de documentaire
Last Party 2000)
‘Research voor deze film heeft mijn leven
veranderd, het heeft mijn blik op vrijwel alles permanent gewijzigd. De ambitie
, de drive, het middelpunt van de belangstelling willen zijn, de drang naar
succes… die huizen ook allemaal ergens in mij.’
CBS 60 Minutes, 2006 (
over zijn voorbereiding op Capote)
‘Als ik denk dat het niet
goed gaat, ben ik onaangenaam. Dat is mijn neurose, begrijp je? Als ik het idee
heb dat ik mijn werk niet goed doe en ik weet niet hoe het moet, of als ik bang
ben, dan ben ik akelig gezelschap.’
CBS 60 Minutes, 2006
‘Goed werk is het enige waar ik jaloers van word. IJdelheid is iets dat je
alleen maar in de weg zal staan bij het leveren van goed werk. En uiteindelijk,
als je werkelijk ijdel bent, geef je meer om je werk dan om hoe je er in je werk
uitziet. Ik zie mezelf als een behoorlijk ijdel persoon, als het daar op
neerkomt.’
The Observer, 2006
‘Veel mensen
omschrijven me als mollig, wat een beetje makkelijk is, zo voor de hand liggend
. Of plomp. Of bleek. Of rossig. Er zijn zoveel andere keuzes. Wat dacht je
bijvoorbeeld van dom? Ik bedoel, ik ben best een dommig persoon. Hoe dan ook, ik
word nooit op een aantrekkelijke manier beschreven. Ik wacht nog steeds tot
iemand eens zegt dat ik schattig ben. Maar dat heeft nog niemand gedaan.’
LA Times, 1998
‘Sommige mensen zijn het niet met me eens, maar
Scent of a Woman was mijn doorbraak. Ik werkte in een buurtsupermarkt toen ik
voor die film gecast werd. Sindsdien heb ik nooit zonder acteerwerk gezeten. Dat
is ongelofelijk.’
NOW, 1999
‘Ik heb er maanden over
gedaan om erachter te komen wat hij in godsnaam met zijn mond, tong en kin deed
, om zo’n geluid te produceren. Het is niet slechts een kwestie van met een hoog
stemmetje praten, dat klinkt niet uniek. Mijn mond werkt heel anders dan die
van hem. Het was moeilijk om het tussendoor los te laten en weer op te pakken.
Ik hou er niet van om het zo te moeten zeggen, maar het was net een wedstrijd
hardlopen; als je een pauze neemt, lig je eruit.’
The Guardian, 2006 (
over Capote)
'Als ik niet in Boogie Nights of Flawless had
gespeeld, hadden mensen niet gedacht dat ik een homo zou zijn. In The Talented
Mr Ripley speelde ik een erg heteroseksuele man, maar wel een dandy. Ik lees
soms dat mensen denken dat ik gay ben, en dan denk ik “fantastisch!” Ik beschouw
het als een compliment.'
The Guardian, 2006
Acteur Philip Seymour Hoffman vestigde een reputatie als vertolker van schijnbaar doorsnee types met zonderlinge kantjes die zich in het geheugen nestelen. ‘Er zijn in Hollywood veel acteurs die het al heel wat vinden hun beroemde hoofd te laten zien. Ik creëer liever dan dat ik poseer.'