De feiten
Geboren: 23 september 1959, Rotterdam
Actief als: regisseur, scenarioschrijver, producer
Eerste korte
film: In krakende welstand (1989). Eerste lange film: (1994) Hartverscheurend
Prijzen: won in 2007 vier Gouden Kalveren met Tussenstand, waaronder die voor
beste regie, kreeg in 1989 de Prijs van de stad Utrecht voor In krakende
welstand en in 1993 de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek voor
Hartverscheurend, ontving voor Bluebird in 2005 een Glazen Beer op het
Filmfestival van Berlijn, de Jongerenjury Award op het Toronto Sprockets
International Film Festival for Children en de Grand Prix de Montréal op het
Montréal International Children’s Film Festival, won in 1993 de Swissair/
Crossair Special Prize op het Festival van Locarno voor Hartverscheurend
Beste film
De televisiefilm Bluebird. Breekbaar portret van een
meisje (Merel) dat van de ene op de andere dag gepest wordt. De Jong slaagt erin
een klein verhaal zonder vals sentiment treffend te vertellen. Daarbij toont ze
zich een uitstekend acteursregisseur. Elske Rotteveel, die de rol van Merel
vertolkt, is een geweldige ontdekking van De Jong. Haar spel is knap naturel en
de sfeer is intiem. De Jong lijkt Merels kant te kiezen, maar houdt genoeg
afstand, waardoor de kijker slechts toeschouwer blijft en nooit precies te weten
komt wat er in haar omgaat. Ook zien: Tussenstand.
Slechtste
film
Hartverscheurend. Een clichématig liefdesverhaal over twee
mensen die niet met en niet zonder elkaar kunnen leven, omdat ze in alles
elkaars tegenpolen zijn. Beide hoofdpersonages ontwikkelen zich nauwelijks en
hun relatie is niet veel meer dan een opeenstapeling van ruzie en goedmaakseks.
Tussen neus en lippen door wordt een zwaar onderwerp als de
vluchtelingenproblematiek aangekaart. Maar met dit plotselinge engagement wordt
uiteindelijk weinig gedaan. Dit maakt Hartverscheurend een nogal pretentieuze
film waarin eigenlijk niets gebeurt.
Handelsmerk
Alle films van de Jong laten een zekere maatschappelijke betrokkenheid zien.
Van pesten in Bluebird en kraken in In Krakende Welstand, tot vreemdelingenhaat
in Hartverscheurend en verstoting in Uitgesloten. Veel van De Jongs films hebben
een quasidocumentair karakter. Regelmatig zit de camera de acteurs dicht op de
huid, zoals bij Tussenstand. De Jong is een echte acteursregisseur, die veel
aandacht heeft voor de ontwikkeling en de geloofwaardigheid van de personages.
Mijke de Jong over Mijke de Jong
Over haar tijd bij actiebeweging
Onkruit: ‘We werden steeds meer in de gaten gehouden, hielden altijd rekening
met een politie-inval. Als je een brief tikte, moest je daarna het
schrijfmachinelint verbranden. Je telefoon werd afgeluisterd, je vuilniszakken
doorzocht, je kon je achternaam niet gebruiken. Als ik op straat liep, dacht ik
overal stillen te zien. Ik begon te denken: moet ik voor altijd zo blijven leven
? ‘En uiteindelijk wilde ik liever films maken. Liever met zachtheid proberen de
wereld te veranderen.’
(Vrij Nederland, 2008)
‘Mijn stijl is
eigenlijk ontstaan doordat ik heel veel dingen gedoe vind. Ik ben namelijk
ontzettend ongeduldig en kan helemaal niet tegen dat technische gepriegel wat je
krijgt zodra je bijvoorbeeld veel rijders gebruikt. Daarbij gaat het mij om de
acteurs. Toen ik net begon als filmmaakster, vond ik ook dat de andere
disciplines zich daar maar aan moesten aanpassen. En nog steeds ben ik van
mening dat de acteurs een bepaalde vrijheid moeten hebben om te kunnen acteren.’
(De Filmkrant, 1997)
‘Ik was tegendraads; mijn kont tegen de krib.
Ik wist zeker dat ik de wereld ging veranderen. En ik wilde weg uit mijn
ouderlijk huis. In Amsterdam ging ik eerst een jaar naar de Sociale Academie,
daarna stapte ik over op de Filmacademie. Toen ik begon, wist ik nog niet eens
wat een 16 mm-film was. Ik zat bij de kraakbeweging en kwam vaak in kraakcafé de
Koevoet en bij De Groote Keijser. Liep ik met mijn moeder door de Bijenkorf in
mijn leren jack vol protestbuttons. Dan zei mijn moeder: “Kind, trek toch eens
wat moois aan.” Mijn ouders stonden denk ik wel achter mijn ideeën. Maar de
rellen, acties, het vastzitten, dat vonden ze niet zo geweldig.’
(Het
Parool, 2007)
‘Ik vind het belangrijk dat er toch mensen blijven met
idealen, mensen die zich zonder dat dat tuttig is nog ergens druk om maken. Ik
word – om het wat deftig te zeggen – een beetje ziek van het afzwakken van de
idealen.’
(Trouw, 1990)
Mijke de Jong is een van de weinige succesvolle vrouwelijke regisseurs van Nederland. Al bijna twintig jaar maakt ze sociaal bewogen films. Het zusje van Katia, De Jongs nieuwste productie, is een verfilming van de debuutroman van de Spaanse schrijver Andrés Barba, en vertelt over een kwetsbaar Russisch pubermeisje, dat met haar moeder, zus en grootmoeder is neergestreken in Amsterdam-Noord.