Ze hebben het er druk mee in Hollywood: de aanmodderende Midden- Oostenpolitiek van Amerika en de krasse gevolgen ervan. Aan de trend die twee jaar geleden werd ingezet met de Golfoorlogfilm Jarhead en het oliedrama Syriana , komt nog lang geen einde. Onlangs trokken A Mighty Heart, Lions for Lambs, In the Valley of Elah en Charlie Wilson’s War al voorbij. Met Redacted van Brian De Palma, verwacht in april, komt de woede en frustratie over Amerika’s globale bemoeienis en beleid tot een voorlopig hoogtepunt.
The Kingdom
, vanaf 28 februari op dvd verkrijgbaar, probeert buitenlandse politiek en
popcornvermaak aan elkaar te knopen. Ze lijken elkaar letterlijk te vinden als
de gespierde actieheld Jamie Foxx tegen een argwanende Saoedische politiechef
zegt: ‘Laat ons jullie helpen, dit is waar we goed in zijn.’
Tegen
die tijd zijn er al heel wat doden en gewonden gevallen bij een aanslag in een
westerse woonwijk van Riaad (Saoudi-Arabië) en heeft Foxx zijn team van FBI-
agenten opgetrommeld om, dwars tegen de wens van het ministerie van buitenlandse
zaken in, naar Riaad te reizen om de bad guys op te sporen.
Waarom
terroristische aanslagen niet gewoon als misdaad bestrijden, in plaats van met
diplomatie en militaire macht, is de vraag die The Kingdom aan de kaak wil
stellen. Met een snufje Syriana, wat CSI, een beetje A-team en kogelregens –
laat dat maar aan producent Michael Mann (Miami Vice) over – kwamen de makers
een heel eind.
Het idee ontstond toen regisseur Peter Berg las over een aanslag op de door Amerikaanse militairen bewoonde Khobar torens in Riaad en dat het onderzoek naar de daders werd bemoeilijkt. Een misdaadthriller in de meest heikele omgeving die je je kunt voorstellen, zou dat nou niet spannend én actueel zijn? Berg filmde in het Midden-Oosten (Abu Dhabi) en gaf de Palestijnse acteurs Ashraf Barhom en Ali Suliman (Paradise Now) belangrijke bijrollen, maar uit de Making Of op de dvd en de lange special over de snelwegsequentie schemert door dat het hem toch vooral ging om snoeiharde explosies en sensationele achtervolgingen.
De geschrapte scѐnes maken nog duidelijker dat politieke ambities uiteindelijk weken voor actie. Op de snijtafel sneuvelden onder meer de scѐnes waarin Jennifer Garner veelbetekenend zegt dat vijftien van de negentien 9/11-kapers uit Saoedie-Arabië kwamen – een verderfelijke kweekvijver voor terroristen, en die waarin een diplomaat Jamie Foxx verbiedt naar Riaad af te reizen en zegt te zullen bidden voor zijn dode collega’s, waarna de camera nadrukkelijk inzoomt op een portret van Bush achter hem. Dat laatste was ook wel een al te bruusk bruggetje naar het tweeslachtige beleid van de Amerikaanse president.
Onder het hoofdstukje ‘buitenlandse betrekkingen’ in de Making Of staat Ashraf Barhom – voor het eerst van zijn leven in Amerika – tijdens een gezamenlijk uitje van de filmploeg peinzend voor het hek van het Witte Huis: ‘Dus hier slaapt en werkt hij?’ ‘Nou, werken niet zo zeer, hoor,’ zegt iemand van de Amerikaanse crew ironisch buiten beeld. Barhom , onnozel: ‘O nee, werkt hij ergens anders?’ Lol en actie was er wel degelijk op set van The Kingdom, maar uiteindelijk leek niemand er echt bezig met politiek .
Verkrijgbaar vanaf: 28 februari
Adviesprijs: 19,99 euro
Extra’s oa:
Audiocommentaar regisseur Peter Berg
Making Of (
ca 35 minuten)
Verwijderde scènes
Het opzetten van de
snelwegsequentie (ca 17 minuten) De schietpartij in het appartement vanuit
verschillende oogpunten
Beeldformaat: Anamorphic Widescreen 2.35:1
Geluidsformaat: Dolby 5.1
Duur: ca 110 minuten (hoofdfilm)
Distributeur: Universal Studios