‘Krampen in zijn maag,’ kreeg Christoph van Rompaey ervan. Maar niet iedere regisseur kan zeggen dat zijn debuutfilm de openingsfilm was voor La Semaine de la Critique in Cannes. Zijn film Aanrijding in Moscou werd ook nog eens bekroond met drie prijzen: de ACID Award, Grand Golden Rail en SACD Screenwriting Award.

De acteurs en regisseur van de Gentse film, laten het circus maar over zich heen komen. ‘Het is hard werken, Cannes. ’ t Is bezig zijn de film zo bekend mogelijk te maken. Het is niet flaneren en de Madame uithangen,’ verzucht Barbara Sarafian, die Matty speelt, op de dvd. Haar personage, een 41-jarige moeder van drie, is verlaten door haar man, die ervandoor ging met een van zijn studentes. Matty’s leven krijgt een andere wending wanneer ze een verhouding krijgt met de veel jongere vrachtwagenchauffeur Johnny, gespeeld door Jurgen Delnaet. 

De korte Cannes-reportage op de dvd zegt uiteindelijk meer over de gekte van het filmfestival dan over de film. ‘Ik ben volledig naar de kloten, zoals ze dat bij ons zeggen,‘ concludeert Van Rompaey aan het eind van de week. Toch is het item vermakelijk, alleen al vanwege de oprechte verbazing  waarmee cast en crew alle aandacht op zich in laten werken.

Dat de kracht van Aanrijding in Moscou bij de acteurs ligt, blijkt niet alleen uit het sterke spel, maar ook uit de achtergrond van de hoofdrolspelers. Van Rompaey gaf de voorkeur aan ook voor Belgen relatief onbekende, Gentse, acteurs, die voorheen vooral op het toneel te zien waren. In een van de interviews vertelt Delnaet dat hij in Gent is geboren en getogen. Zijn collega Johan Heldenbergh, die gestalte geeft aan Matty ’s overspelige echtgenoot Werner, groeide op in het Gentse Ledeberg en woonde tot twintig jaar terug in hetzelfde appartementencomplex waarin de film nu is opgenomen.

De overige extras op de dvd hebben weinig om het lijf en bestaan vooral uit reeds gemaakte reportages. Het setbezoek van Kinepolis heeft in tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden amper beelden van de set, en is hoofdzakelijk een aaneenschakeling van interviews. Maar als de voice-over  aan het eind van een veel te lang premièreverslag opmaakt dat de film door velen ‘zeer gesmaakt werd,’ blijkt dat de charme van het Vlaams toch wel vergevingsgezind maakt.

Reeds verkrijgbaar
Adviesprijs: 12,99

Extra’s:
VTM reportages
Prime-reportage Cannes (9 minuten)
Setreportage Kinepolis TV (40 minuten)
Russische dub op z’n Vlaams
Testopname met biervat
Trailers