Dat het leven van een zevenjarige keihard is, wordt in het begin van de film
meteen duidelijk gemaakt. De bebrilde nerd Dolfje (Ole Kroes) wordt door pestkop
Nico in zijn gezicht gespuugd, het mooie meisje Noura bijt hem toe: ‘Ik ben
niet op je, hoor!’ en als Dolfje ook al niet vlot in de touwen kan klimmen bij
gymles, is hij al snel het stomste jongetje van de klas.
Als de underdog
dan opeens in een weerwolf verandert, zijn de mogelijkheden legio: Dolfje
beschikt niet alleen over de bovennatuurlijke krachten om af te rekenen met zijn
plaaggeesten, maar ook over een gigantisch geheim dat het einde van zijn
overzichtelijke leventje kan betekenen.
Maar in plaats van in te
zetten op de strijd tussen Dr. Jekyll en Mr. Hyde in de jonge mens, leggen
regisseur
Joram Lürsen (In Oranje, Alles is liefde) en scenariste
Tamara Bos (Minoes, Het paard van Sinterklaas) in de film het zwaartepunt op
de entertainmentwaarde van het anders-zijn.
We zien dus hoe Dolfje
tegen een deurpost piest, in de gordijnen hangt en geholpen door
computeranimaties als een dolle door de nachtelijke straten rent, waarbij
Tygo Gernandt in de nabewerking de ‘stem’ van de kleine weerwolf heeft
ingehijgd. Op dat kluchtige niveau werkt de film dan ook het best, waarbij de
aaibaarheidsfactor van de hoofdfiguur bepalend is. Dat zou kunnen verklaren
waarom Dolfje zo weinig van een weerwolf wegheeft en meer lijkt op een kruising
tussen een teddybeer en een poedeltje.
Het grootste euvel van de
film is de dubbelzinnige moraal. Dolfje krijgt enerzijds te horen dat niemand
gewoon is en dat het oké is om anders te zijn – maar dan wel alleen als je
bovengemiddelde dingen kunt (lees: als snelste in de touwen klimt of het hardste
terugbijt). Anderzijds wordt hem geruststellend te kennen gegeven dat hij
eigenlijk best wel normaal is.
Die tweeslachtigheid is
illustratief voor de hele film, die wel erg hengelt naar de gunst van het
publiek: anders zijn mag, maar binnen aaibare kaders.
Een speciale
vermelding verdient ten slotte nog de prachtig geanimeerde titelsequentie van
Balder Westein, die eerder de leader van het tv-programma De slag om Brussel
maakte.
Dolfje Weerwolfje, de verfilming van Paul van Loons gelijknamige kinderboek over een jongetje dat vanaf zijn zevende verjaardag maandelijks in een weerwolfje verandert, is geen kinderversie geworden van Dr. Jekyll and Mr. Hyde.