Schmidt en Doebele combineren in hun documentaire verhalen en songs van
bluesmuzikanten met archiefmateriaal. Zo wordt de geschiedenis van de zwarte
Amerikaan op een non-lineaire wijze verteld. Zowel voice-over als centrale
verhaallijn ontbreken, waardoor het geheel een beetje als los zand aan elkaar
hangt.
Dit gebrek aan samenhang wordt echter ruim gecompenseerd
door de smakelijke vertellingen van aandoenlijke bluesmannen op leeftijd. De
slavernij, de strijd om burgerrechten in de jaren zestig, Martin Luther King en
zijn droom, het komt allemaal aan bod. Er passeren overigens ook nog enkele
jonge rappers de revue. Zij focussen zich in hun raps veel meer op de
actualiteit.
De bluesmannen zijn allemaal in armoede opgegroeid en
ook op hun oude dag hebben ze het nog niet breed. Ze leven in bouwvallige huizen
, spreken slordig Engels, hebben vaak slechte gebitten en zijn armoedig gekleed
. Het schijnt ze niet te deren, want ze vinden troost in de blues. Het zijn
zelfbewuste mannen die keerpunten in de Amerikaanse geschiedenis hebben
meegemaakt.
Neem gitarist en zanger Lee Chester Ulmer. Hij was er
bij toen James Meredith zich begin jaren zestig in Oxford inschreef op de
Universiteit van Mississippi. Meredith was de eerste zwarte student die dat deed
. Hij veroorzaakte hiermee een rel in het conservatieve zuiden van de Verenigde
Staten. Meredith werd enorm tegengewerkt door de lokale lokaliteiten. Er braken
rassenrellen uit, en Meredith moest uiteindelijk door militairen beschermd
worden op de campus.
Maar tijden veranderen. Afro-Amerikanen hebben
tegenwoordig dezelfde rechten als blanken. Er woont zelfs een halfzwarte
Amerikaan in het Witte Huis. Ondanks de huidige economisch malaise en de
eindeloze oorlog in Afghanistan, hebben de bluesmuzikanten in Times Like Deese
nog alle vertrouwen in Obama. Zoals muzikant Blind Mississippi Morris Cummings
in de film zingt: ‘O Mister Obama, please don’t give up on the dream!’
Times Likes Deese gaat over de blues. Niet de blues waarin het grote liefdesverdriet wordt bezongen, maar die waarin de geschiedenis van de Afro-Amerikaan wordt verteld. Documentairemakers Maarten Schmidt en Thomas Doebele hebben een bijzondere film gemaakt over muziek en orale geschiedenis. Van I have a dream tot Barack Obama.