De Colombiaan Porfirio Ramirez zit dankzij een verdwaalde politiekogel in een
rolstoel. Hij verwacht hiervoor financiële compensatie van de staat, maar die
laat het afweten. Op een dag neemt Porfirio het lot in eigen handen. Hij kaapt
een vliegtuig om zo aandacht te vragen voor zijn situatie.
Voldoende
ingrediënten voor een bloedstollende thriller. Maar dat is Porfirio allerminst
. Landes richt zich in dit waargebeurde verhaal helemaal op de tragiek van de
man in de rolstoel. Hij laat de vliegtuigkaping grotendeels buiten beschouwing.
De kalende vijftiger Porfirio is totaal afhankelijk van de hulp van zijn zoon
Lissin en zijn buurvrouw Jasbleidy. Buurvrouw zorgt voor wat afleiding door af
en toe de lakens met haar buurman te delen. Porfirio mag dan wel in een rolstoel
zitten, seksueel is hij allesbehalve gehandicapt.
Dat is dan ook
gelijk een van de weinig lichtpuntjes in zijn bestaan. Porfirio brengt zijn
dagen in eenzaamheid door in een warme lege kamer. Hij woont in het stadje
Florencia bij de Colombiaanse jungle. Met de verkoop van belminuten verdient hij
een schamel inkomen.
Landes heeft tijdens het filmen steeds gekozen
voor Porfirio’s perspectief, waardoor het gevoel van eenzaamheid en onmacht
wordt versterkt. De film is in cinemascopeformaat gedraaid, een
breedbeeldtechniek die vaak bij natuurfilms wordt gebruikt. Door Porfirio steeds
in het midden van het brede scherm te plaatsen, vormt hij voor de kijker het
centrum van een geïsoleerd universum.
Landes maakt pijnlijk
duidelijk dat het leven van gehandicapten zonder geld in Colombia geen lolletje
is. Wat de film bijzonder maakt is feit dat Porfirio zichzelf speelt. Met deze
speelfilmdocumentaire heeft Landes eigenhandig een geheel nieuw genre geschapen.
Voor iemand die nog nooit heeft geacteerd levert Ramirez een geweldige
prestatie. Op het eind van de film zingt hij een lied dat zijn levensverhaal
samenvat. Hij is geen zielige man in een rolstoel. Hij is een luchtpiraat die
zijn waardigheid terugkreeg door zelfstandig te handelen.
Porfirio
is niet bedoeld voor Henk en Ingrid, zoveel is duidelijk. Landes wil met zijn
film vooral een gevoel overbrengen, zo zegt hij in verschillende interviews. Dat
is gelukt. Al is het dan wel een bijzonder ongemakkelijk gevoel.
Een man, een rolstoel en een warme kamer vormen de basisingrediënten van Porfirio van de Braziliaanse regisseur Alejandro Landes. Een film over frustratie, waardigheid en de tijd die onvoorstelbaar traag voortglijdt.