Daarmee sluit de film aan bij een trend die al films opleverde als
Shutter Island, over een man die ontdekt dat hij lijdt aan een gespleten
persoonlijkheid,
Salt, over een gehersenspoelde spionne, en Hanna, over een meisje dat een
vechtmachine blijkt te zijn. Maar Dream House grijpt ook terug op
bovennatuurlijk getinte klassiekers als
The Sixth Sense,
The Shining en
Ghost – meer uitleggen zou de plot verklappen.
Waar de opzet van
Dream House mogelijk een ingenieus meesterwerkje belooft, stelt de uitwerking
teleur als een ingezakte taart. Dat ligt niet aan het camerawerk, dat de
koudblauwe, winterse buitenwereld door halfbeslagen ruiten scheidt van het
warmgele interieur van het ‘droomhuis’ waar publicist Will Atenton (
Daniel Craig) zojuist met zijn vrouw Libby (
Rachel Weisz) en twee dochtertjes is ingetrokken. Eerder zit het hem in de
bordkartonnen personages en de vergaarbak aan dramatische trucs waar scenarist
David Loucka uit put om het mysterie gaande te houden. Behalve
televisiekomedies heeft Loucka alleen de B-thriller Borderline op zijn naam
staan.
Dream House gaat van start met het weinig verrassende
gegeven dat de vorige bewoners van het droomhuis blijken te zijn vermoord.
Interessanter wordt het als blijkt dat de dader de man des huizes was, op wie
Will verdacht veel schijnt te lijken. Maar de personages die naar de kern van de
zaak leiden hebben de diepgang van een borrelglaasje: Wills modelgezinnetje
lijkt uit een commercial weggelopen, de buurvrouw die meer weet (
Naomi Watts) zwijgt onnatuurlijk lang, haar dochter – die eerst met haar
gothic vriendjes Wills kelder bekladt – reageert opeens vriendelijk meelevend,
de bad guys leggen de plot nog even uit en een geest helpt aan het slot nog een
handje mee om ze te vangen. Spannend wordt het daardoor nooit. Arme Daniel Craig
, die de film zo’n beetje moet samenvatten met de onsterfelijke woorden: ‘I have
to find out who killed my familiy, even if it was me.’
Het grootste
raadsel is nog wel hoe de Ierse regisseur Jim Sheridan aan deze filmklus is
gekomen. Met zijn Oscarnominaties voor scenario- en regiewerk aan sociaal
bevlogen kwaliteitsdrama als
My Left Foot,
In the Name of the Father en
In America is hij nou niet direct de meest logische kandidaat voor een
psychothriller van dit kaliber.
Anders dan de titel suggereert, is Dream House geen horrorfilm over een ‘haunted house’, maar eerder een psychologische thriller over een ‘haunted man’ die geconfronteerd wordt met zijn eigen destructieve krachten, in een spel met meerdere werkelijkheden.