De avond voor Kerst moeten er door de Kerstman twee miljard cadeaus worden afgeleverd. Wereldwijd. Gelukkig niet met sledes met acht rendieren ervoor; de Kerstman heeft een supersonisch, dieprood ruimteschip tot zijn beschikking. Uitvalsbasis is een hypermodern commandocentrum onder de Noordpool, dat wordt bemand door ontelbare elfjes.

Door een samenloop van omstandigheden gaat er iets mis: er wordt één pakje niet bezorgd. Geen ramp, denken de gezellige, dikbuikige Kerstman en zijn oudste zoon; er zijn immers 1.999.999.999 cadeaus wél op tijd op het juiste adres afgeleverd. Verschrikkelijk, vindt Kerstmans jongste zoon: het vertrouwen van de kleine Gwen uit Cornwall, Engeland is voor eeuwig geschaad als bij het krieken van de dag het door haar zo vurig gewenste fietsje met zijwieltjes niet onder de kerstboom staat.

In samenwerking met de Amerikaanse DreamWorks Studios maakte de Britse Aardmanstudio van Peter Lord en Nick Park eerder de wervelende klei-animatiefilms Chicken Run (2000) en Wallace and Gromit: The Curse of the Were-Rabbit (2005). Nadat de opbrengsten van hun derde samenwerking, de toch behoorlijk geslaagde computergeanimeerde tekenfilm Flushed Away uit 2006, flink tegenvielen, beëindigde DreamWorks begin 2007 de samenwerking. Aardman werkt nu aan een nieuwe kleianimatiefilm, The Pirates, maar eerst is er in samenwerking met het Amerikaanse Sony Pictures Animation ( Surf's Up, The Smurfs) de met de computer gemaakte 3D-animatiefilm Arthur Christmas.

Arthur Christmas is geregisseerd door Sarah Smith, op wier cv weinig meer staat dan dat ze wat afleveringen van de surrealistische televisiekomedie The Armando Iannucci Shows produceerde, schreef en regisseerde . Vijf jaar geleden ging ze bij Aardman werken; een van de eerste projecten die haar oude vriend Peter Lord haar voorlegde was Arthur Christmas, dat toen nog Operation Rudolph heette en weinig meer behelsde dan een enorme militaire operatie.

Arthur Christmas is veel meer dan dat geworden; het sprankelende, hartverwarmende, bij momenten zelfs ontroerende maar nooit zoetsappige sprookje combineert het idioom van Mission: Impossible- en James Bond-achtige actie- en spektakelfilms (in beeld verschijnen plaatsaanduidingen met de afstand tot Cornwall en een klok die terugtelt naar het moment dat daar de zon opkomt) met een typisch kerstverhaal over vaders en zonen.

Steve, de oudste zoon die de ambitie koestert zo snel mogelijk zelf Kerstman te worden, heeft een heilig vertrouwen in techniek en de wet van de grote getallen. Arthur, de jongste, is een in- en ingoede, volstrekt onbaatzuchtige idealist, die zich nog bekommert om het individu. De Kerstman zelf hikt tegen zijn pensioen aan, maar heeft het spookbeeld van zijn eigen vader, die zich sinds zijn pensionering kapot verveelt.

Sony brengt de film in vier verschillende versies uit: de originele Engelstalige, met de stemmen van onder anderen James McAvoy, Hugh Laurie, Jim Broadbent, Bill Nighy en Imelda Staunton, in 3D en 2D, en de Nederlands nagesynchroniseerde versie, met Pepijn Gunneweg, Bart Oomen, Gigi Ravelli en Henk van der Horst, eveneens in 3D en 2D.
GB/3D verdient de voorkeur, maar Steve’s zilvergrijze sikje in de vorm van een kerstboom is in alle versies even leuk.