Na een recente wittedoekbevuiler als
Clash of the Titans, en talloze 3D-films die minstens zo goed zijn zonder
derde dimensie, zullen de meeste mensen in eerste instantie hun schouders
ophalen bij het horen over Immortals. Tot duidelijk wordt dat de regisseur
Tarsem Singh heet.
Dat Singh een uniek perspectief heeft, werd al
duidelijk door zijn allesbehalve perfecte, maar visueel overdonderende films
The Cell en
The Fall. Zijn rijke, vaak haast absurde beelden zijn ideaal voor relatief
kleine films over dromen en fantasieën. Dat hij ook de perfecte man blijkt voor
een big budget actiespektakel is een aangename verrassing. Immortals is niet
zomaar het zoveelste zwaard-en-sandalenepos, maar een echte Singh-film.
Het verhaal blijft dertien in een blockbuster-dozijn. De gewelddadige koning
Hyperion (
Mickey Rourke) houdt gruwelijk huis in Griekenland tijdens zijn zoektocht
naar de boog van Epirus. De heldhaftige Theseus (
Henry Cavill) wil wraak voor de moord op zijn moeder en zal volgens de
visioenen van orakel Phaedra (
Freida Pinto) een sleutelrol spelen in de strijd tegen Hyperion. Intussen
staan de goden te trappelen om zich met het drama te bemoeien.
Singh
geeft de personages voldoende achtergrond en ballast mee om ze van vlees en
bloed te maken. Ook al zit er verder weinig diepgang in de avonturen, valt er
daardoor voldoende met ze mee te leven om geboeid te blijven. Dat er her en der
een wat langdradige of onbedoeld komische scène tussendoor stiefelt, is te
vergeven. Op die momenten is er namelijk altijd wel iets moois te zien.
Vanaf het allereerste shot is de handtekening van Singh zichtbaar. Extravagante
decors, gedrenkt in bloedrood, parelwit en bladgoud, die bij elke shotwissel
verrassen of overrompelen, in prachtige 3D-composities. Singh creëert moeiteloos
een aannemelijke realiteit waarin mensen en goden naast elkaar bestaan.
Daarbinnen choreografeert hij macabere bloedballetten die in slow motion diep de
onderbuik binnendringen. Op bruutheid is niet bezuinigd: geen oog, aorta of
geslachtsdeel is veilig.
Het zoveelste zwaard-en-sandalenepos vol bloederige gevechten en Griekse goden, gebracht ‘door de makers van 300’ en ‘in drie glorieuze dimensies!’