Impardonnables is Téchiné’s derde film op rij die met losse stroken en een
niet aflatend tempo laat zien hoe liefdes, vriendschappen en familiebanden van
een groep mensen groeien en aangehaald worden of juist weer uit elkaar vallen en
verdwijnen. Levens hangen bij hem aan elkaar van toevalligheden, stemmingen en
vergissingen. Terloops dient de tijd zich aan waarin de personages leven:
raciale spanningen in het nieuws, antisemitisme, de opkomst van aids in de jaren
tachtig. Het universele losjes verworven met het particuliere.
Téchiné’s situeert zijn films graag in Parijs, maar voor Impardonnables werd
Venetië als achtergrond gekozen. Een oudere Franse schrijver huurt daar een huis
op een eilandje buiten de stad om een nieuw boek te kunnen schrijven. Dan een
sprong in de tijd. Kinderen komen langs, een nieuwe liefde, mensen vertrekken
naar het buitenland. Ruzies, seks, verdriet, afstand en toenadering, onbegrip en
wantrouwen. Weer een sprong.
Nooit gebruikt Téchiné meer tijd dan
noodzakelijk. Altijd dat stuwende tempo, allegro vivace, de beelden net als de
muziek. Tempo en muziek geven Téchiné’s films iets lichts en speels, terwijl de
films stiekem het wezen van het bestaan raken.
Alle melodrama wordt
vermeden. De crux bij Téchiné is dat mensen maar wat aankloten als het om de
liefde gaat. Maakt dat ze onvergeeflijk, impardonnables? Niet volgens deze maker
. Als alles wankel en kwetsbaar is, hoe kun je dan eisen dat mensen stabiel zijn
en overwogen beslissingen nemen?
De schoonheid van Venetië komt
opzettelijk niet tot z’n recht. Want de locaties zijn belangrijk bij Téchiné: er
is altijd een centrum en de plek er buiten. Kun je alledaagse beelden maken
tegen zo’n schitterende achtergrond als Venetië? Dat blijkt. En dan hoeft het
niet te verbazen dat verhalen die beginnen tegen zo’n schitterende achtergrond
als de liefde ook sleets en alledaags kunnen worden. Niet voor niks zitten er
scènes van een huwelijksfeest in waarin twee jonge mensen elkaar beloftes doen
terwijl de oudere gasten meewarig toehoren. Zij weten hoe het verhaal verder
gaat. Maar maakt dat zulke beloftes zinloos?
Franse filmmakers zijn al jaren toonaangevend als het gaat om complexe familiedrama’s. Verrassend genoeg ontdekte André Téchiné in 2007 met Les Temoins een compleet nieuwe manier om ze te vertellen.