En waarom ook niet. Al sinds het eerste deel uit 1996 is de toon van de films cartoonesk, met niet te diep uitgewerkte personages en veel snelle, spectaculaire actie. Bovendien krijgt de regisseur van dienst altijd de ruimte een persoonlijk stempel op de film te drukken – veel meer dan bijvoorbeeld in de James Bond-films.
Zo was Brian De Palma’s Mission: Impossible nogal koel en zakelijk, terwijl John Woo voor deel twee zijn kenmerkende duiven, slow-motion en melodrama inzette. J.J. Abrams (van tv-serie Lost) introduceerde in M:I III een donkerdere toon, en met schurk Philip Seymour Hoffman wat dramatisch gewicht.
Dat laatste is in deel vier vrijwel afwezig. Met een vrolijk gechoreografeerde gevangenisuitbraak , grote Russische plaksnorren en veel ruimte voor komische sidekick Simon Pegg, is al snel duidelijk dat Bird zijn ervaring bij de Pixar-studio rijkelijk inzet. Wat niet altijd even goed uitpakt: de plot rond een terrorist die achter een kernbom aanzit om een wereldoorlog uit te lokken had niet misstaan in The Incredibles, terwijl sommige dialogen kinderachtig aandoen.
Maar voor een doortimmerd verhaal ga je niet naar Mission Impossible, en als entertainment stelt de film niet teleur. De copieuze actie is inventief gefilmd , de locaties zijn exotisch en de acteurs prettig om te zien. Veel actiescènes zijn gefilmd in IMAX-formaat, en het loont beslist de moeite een zo groot mogelijk scherm op te zoeken. Vooral het moment waarop hoofdrolspeler Tom Cruise in Dubai van de hoogste wolkenkrabber ter wereld bungelt is adembenemend, zeker in de wetenschap dat de acteur, intussen bijna vijftig, erop staat zelf zijn stunts uit te voeren.
Cruise is als producent nauw betrokken bij de reeks, en het is niet moeilijk voor te stellen wat hem erin aantrekt. Als agent Ethan Hunt is hij iedereen te slim af, mag hij steeds zijn spieren en glimlach tonen, en rent, vecht, rijdt en schiet hij als de besten. IJdeltuiterij misschien, maar als onverschrokken waaghals oogst hij absoluut respect.
Heel logisch eigenlijk, de keuze voor Brad Bird als regisseur van het vierde deel in de Mission Impossible-reeks. Met The Iron Giant, The Incredibles en Ratatouille toonde hij zich een meester van de luchtige actiefilm. Dat die films getekend waren, ach, dat is een detail – Bird benadert Mission: Impossible gewoon weer als animatiefilm.