Dat is jammer, want Restless heeft ook zijn sterke punten: de melancholieke
sfeer die wordt opgeroepen door de bossen, bruggen en rivieren van Portland, de
golden oldies op de soundtrack en de gedateerde gezelschapsspelletjes en outfits
van de personages. Ook in orde zijn de ingetogen présence van actrice
Mia Wasikowska en een stel sterke filmische vondsten, zoals krijtlijnen rond
een ten dode opgeschreven liefdeskoppel. Tieners, de dood en onderhuidse
spanning zijn grootheden waar Van Sant doorgaans wel raad mee weet.
Restless vertelt het verhaal van Enoch, een negentienjarige jongen (het wat
tamme speelfilmdebuut van de knappe Henry Hopper, zoon van de vorig jaar
overleden
Dennis Hopper) die zeeslagje speelt met de geest van een dode kamikazepiloot
, en daarnaast begrafenissen bezoekt van onbekenden. Op een ervan ontmoet hij
Annabel (Mia Wasikowska), een tomboy-achtig meisje dat blijkt te lijden aan
terminale kanker. Enoch belooft haar bij te staan in de drie maanden die ze nog
te leven heeft. En leven zal ze!
Wat volgt, is een bij vlagen
charmant liefdesverhaal dat echter elk mogelijk drama rond de dood smoort in
opgewekte grapjes over de clichés die daarmee samenhangen. Sterk is een aantal
gevatte dialogen, zoals wanneer Enoch zijn kamikazevriend Hiroshi (
Ryo Kase) meldt dat hij een Mitsubishi-auto zag op straat. Hiroshi,
opgetogen: ‘Ik vloog vroeger Mitsubishi’s!’ Enoch: ‘Jij cràshte vroeger
Mitsubishi’s.’ Hiroshi weer: ‘Eén keertje maar.’
Daartegenover staan
ronduit belabberde platitudes als: ‘We hebben zo weinig tijd om de dingen te
zeggen die we bedoelen.’ Erger nog is dat de personages zo weinig diepgang
krijgen en dat er eigenlijk niets op het spel staat aangezien de film het lijden
en de dood van Annabel nagenoeg buiten beschouwing laat. Restless haalt het wat
dat betreft niet bij enigszins vergelijkbare films als
Donnie Darko of
Harold and Maude. Vooral Hiroshi is een beschaafd, ongevaarlijk en daardoor
overbodig spook.
Dat het onevenwichtige script van debuterend
scenarist Jason Lew desondanks verfilmd werd, is te danken aan zijn oud-
klasgenoot, actrice
Bryce Dallas Howard, die het project met behulp van haar vader, producent
Ron Howard, adopteerde.
Restless, de nieuwe Gus van Sant (My Own Private Idaho, Elephant, Milk), is een wat al te sympathieke film over de dood, die een ode wil brengen aan het leven. Grootste probleem daarbij is het script, dat aan diepgang, vitaliteit en samenhang nogal wat te wensen over laat.