Het in Nederland niet in de bioscoop uitgebrachte Cyrus is hun eerste
volwassen poging een breder, meer mainstream publiek te bereiken. Waar hun
vorige films niet meer dan een paar duizend dollars kostten, hadden ze nu een
budget van zeven miljoen tot hun beschikking. En in plaats van bevriende
filmmakers en amateurs worden de rollen in Cyrus vertolkt door gelauwerde
acteurs als John C. Reilly, Marisa Tomei en Jonah Hill. Wat de kenmerkende
Mumblecore-stijl betreft zijn enkel de geïmproviseerde dialogen en de pijnlijk
komische situaties overgebleven.
Jonah Hill, die voorheen vooral te
zien was in nogal eendimensionale rollen als grofgebekte tiener of vriend-van in
de komedies van de Judd Apatow-clan, speelt in Cyrus het 22-jarige
titelpersonage, een angstig en eenzaam moederskindje dat John (John C. Reilly),
de nieuwe liefde van zijn moeder (Marisa Tomei), het huis probeert uit te werken
. Een infantiele, psychologische oorlog ontspringt tussen de twee, waarin
vooral Cyrus met zijn geveinsde paniekaanvallen en Bambi-ogen manipuleert en
bedriegt.
Het is dat John hopeloos verliefd is; elke andere man was
gevlucht bij het zien van de op zijn zachts gezegd nogal dubieuze relatie
tussen moeder en zoon. Maar John blijft. Zelfs als hij een foto ontdekt waarop
Cyrus als kleuter nog bij zijn moeder aan de borst ligt. Hij is al lang blij dat
hij na een moeizame scheiding eindelijk weer iemand gevonden heeft.
Cyrus heeft alle ingrediënten in zich om te ontsporen in een achtbaanrit van
doldwaze streken tussen de twee kemphanen, maar de gebroeders Duplass houden een
kalm tempo aan en geven de tragiek de voorkeur boven de snelle grap. Een
verfrissende aanpak, maar het levert tegelijk een nogal matte film op, die
nergens echt boven de premisse uitstijgt.
Het is aan Jonah Hill te
danken dat Cyrus toch tot aan de aftiteling blijf boeien. In zijn ingetogen
spel weet hij de perfecte balans te vinden tussen de psychopaat met
Oedipuscomplex (denk aan Norman ‘Psycho’ Bates) en het bangige jongetje dat
door zijn beschermde opvoeding eigenlijk nooit een reële kans heeft gemaakt in
de buitenwereld.
De dvd heeft op twee verwijderde scènes na – een
mislukt poppenfilmpje en een scène waarin Cyrus daadwerkelijk een paniekaanval
krijgt als hij zich buiten zijn eigen veilige wereldje begeeft – verder weinig
om het lijf. Jammer, omdat vooral beelden vanachter de schermen, of een
zogeheten b-roll, een interessante kijk hadden kunnen geven op de improviserende
kracht van de acteurs.
De namen Jay en Mark Duplass zullen buiten Amerika weinig bellen doen rinkelen, maar in eigen land gelden de regisserende broers – onder het cinefiele, New York Times-lezende publiek dan toch – als twee van de kernleden van de Mumblecore-beweging; een verzameling jonge filmmakers die sinds 2005 zeer goedkope, digitaal geschoten en vrijwel plotloze films maken waarin vooral de eigen belevingswereld van de artistieke, dolende twintigers centraal staat.