Dumont vervolgt zijn zoektocht naar een moraal die niks met goden en duivels
te maken heeft, maar gehouwen lijkt uit de heuvels van het Noord-Franse
landschap waar hij ook
L’humanité,
La vie de Jésus en
Flandres maakte. Land van een even ruwe, lompe schoonheid als zijn
personages. Gehouwen lijkt, want de vraag waar het om draait is hoe je de
gebeurtenissen in deze film interpreteert.
De naamloze
verlosserfiguur die in Hors Satan rondzwerft, leeft van het eten dat
dorpsbewoners geven in ruil voor wat genezende krachten lijken te zijn.
Ernstiger wordt het wanneer de man over leven en dood gaat beslissen. Eerst om
het meisje te beschermen waarover hij zich ontfermt, maar al snel wordt het
geweld willekeuriger.
Van Dumont wordt vaak gezegd dat zijn kale
stijl humor uitsluit, maar Hors Satan kun je ook bekijken als een
gelobotomiseerde
Life of Brian. Een komedie met een uitgestreken gezicht, want de Fransman
zal nooit de spreekstalmeester van het theater van de lach worden. Hilarisch,
bijvoorbeeld, hoe onze verlosser per ongeluk met zijn jachtgeweer een hert
omlegt en daarmee het gekoesterde symbool voor de onschuld vermoordt.
Of misschien is die komische blik typisch voor ongelovigen en is Hors Satan een
lakmoesproef voor de godsvraag. Kijk zelf: een man die iemand over water laat
lopen en zo een infernaal vuur zegt te bedwingen, zieken die genezen na huis-
tuin-en-keukenexorcisme en doden die tot leven komen door ze in een plas water
achter te laten. Intrigerend hoe de een daar meer in ziet dan de ander. Juist de
kale stijl van de film laat zulke verschillende interpretaties toe.
Dumonts timing, tempo en mis-en-scène zijn zo goed, dat het ze lukt de
verborgen slapstick achter het verhaal bloot te leggen, ook al blijft het
tragisch dat er doden en gewonden vallen. Want we kunnen hier ook gewoon met een
moordenaar te doen hebben. Wanneer in Dumonts schitterende landschappen de zon
ondergaat, is nog steeds van alles mogelijk.
Voor cinefielen kan dit najaar niet meer stuk, want hier is weer een hardcore filmauteur die zichzelf overtreft. Net als Béla Tarr nog nooit zo sterk was als onlangs in The Turin Horse, bewijst ook Bruno Dumont met Hors Satan in topvorm te zijn door zijn filosofische bespiegelingen en radicaal uitgeklede vorm toegankelijker dan ooit op te dienen.