Ook voor de kijker is Boyle een mysterie. Een modelagent is hij allerminst,
met zijn lakse houding, foute grappen en voorkeur voor escortdames en sterke
drank, het liefst genuttigd onder werktijd. In de eerste vijf minuten van The
Guard stuit Boyle op diverse doden – eerst een stel verongelukte jongeren,
daarna een vermoorde man in een woning – maar het lijkt hem allemaal weinig te
doen.
Dat Boyle wel degelijk een hart heeft, wordt geleidelijk
onthuld. Hij geeft om zijn stervende moeder, leeft mee met een jonge weduwe, en
bewijst zich ten slotte een deugdzamer agent dan al zijn Ierse collega’s. Dat
wil wel iets zeggen – de Ierse politie komt er in The Guard niet best van af.
Maar om politieke statements is het debuterend regisseur John Michael McDonagh
niet te doen. Zijn film biedt vooral verstrooiing, in de vorm van gevatte
dialogen, absurde situaties en poëtische intermezzo’s.
Een western,
noemt McDonagh de film zelf. Daar is iets voor te zeggen. Het desolate landschap
, de stemmige muziek (van de Amerikaanse groep Calexico), de eenzame,
fatalistische antiheld, de bloedige finale: allemaal geijkte western-
ingrediënten, handig verplaatst naar de Ierse kust.
Tegelijk citeert
McDonagh naar hartelust uit de misdaadcinema. De op elkaar aangewezen
tegenpolen kennen we uit talloze Amerikaanse politiekomedies, de filosoferende
gangsters uit het werk van
Quentin Tarantino en
Guy Ritchie. En dan is er nog die Ierse misdaadfilm van een paar jaar
geleden: In Bruges. Ook daarin speelt Brendan Gleeson een ambivalente Ierse reus
, en ook die film werd geregisseerd door een McDonagh: John Michaels jongere
broer Martin.
Is Gerry Boyle nu heel slim of heel dom? En worden de
misdaadclichés in deze film nu slim op de hak genomen of domweg gerecycled? Het
blijft wat onzeker, maar vermakelijk is het allemaal wel. We geven The Guard –
het personage én de film – met genoegen het voordeel van de twijfel.
‘Ik kan niet bepalen of jij nu heel slim bent of heel dom,’ verzucht FBI-agent Wendell Everett (Don Cheadle) op zeker moment tegen de Ierse politiebrigadier Gerry Boyle (Brendan Gleeson). De Amerikaan is naar een Iers kustplaatsje gestuurd om een internationale drugsbende op te rollen, en moet daar noodgedwongen samenwerken met deze onbehouwen smeris. Boyle reageert met een onpeilbare glimlach op zijn nieuwe collega, zichtbaar in zijn sas met diens onbegrip.