Maar achter de façade van doorgesneden achillespezen en ingebeukte schedels
sluimert wel degelijk een humaan drama over een man (de jonge geheim agent en
vechtmachine Soo-hyun) die langzaam verandert in het sadistische monster dat hij
achtervolgt (gespeeld door Oldboy’s Choi Min-Sik).
Heel origineel
is die boodschap natuurlijk niet. En het maakt van de film ook nog geen nobel
relaas over de menselijke conditie – het blijft grotendeels pure exploitatie.
Maar dan wel virtuoos gefilmde exploitatie, tot kunst verheven door genrehopper
Kim Jee-woon, die eerder de psychologische horror A Tale of Two Sisters en de
geflipte western The Good, The Bad, The Weird maakte.
Neem alleen
al de openingssequentie – het is er een uit het boekje ‘Scenarioschrijven voor
dummies’. Jonge, mooie vrouw (de verloofde van de latere wreker) staat met
autopech langs donkere, verlaten weg, vreemdeling biedt hulp aan. Een scène
later ligt ze naakt, opgerold in plastic, in de martelkamer van de
seriemoordenaar. Het is bijna te cliché om nog serieus te nemen, maar het wordt
op zo’n zenuwslopende en beklemmende wijze in beeld gebracht dat Kim er toch mee
wegkomt.
En dat geldt eigenlijk voor de gehele film. Het kat-en-
muisspel tussen wreker en psychopaat dat het merendeel van de film beslaat – een
slimme plottwist stort de film al snel in een stroomversnelling – is verre van
vernieuwend, maar wel gemaakt door een begaafde cineast die zijn vak in alle
facetten beheerst.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat Hollywood
de Zuid-Koreaan inmiddels heeft verleidt om Last Stand te regisseren, een
misdaadthriller (‘Gone in 60 Seconds meets High Noon’) die volgens de geruchten
de terugkeer van Arnold ‘The Governator’ Schwarzenegger naar het witte doek moet
betekenen. Het is alleen te hopen – tegen beter weten in waarschijnlijk – dat
Kim tussen alle marketingmanagers en angstige studiobazen zijn anarchistische en
visueel meedogenloze stijl weet te behouden.
I Saw the Devil is
vanaf 28 april verkrijgbaar op dvd en blu-ray (bonusmateriaal: tv-spots,
interviews, making-of) en is momenteel te zien op het Imagine festival in
Amsterdam (13 tot en met 23 april).
Snoeiharde wraakthrillers, ze zijn er dol op in Zuid-Korea. Na Park Chan-wooks meesterlijke trilogie die begon met Sympathy for Mr Vengeance (later volgde Oldboy en Lady Vengeance) is er nu I Saw the Devil, een gruwelijke achtbaanrit van verkrachtingen en martelingen die net als zijn genregenoten de kijker niet spaart.