Het grootste probleem: de film is niet spannend. Sterker, hij is lange tijd
zelfs ronduit saai – voor een horrorthriller die amper anderhalf uur klokt vrij
funest. Het begint nog veelbelovend: de grofkorrelige beelden van astronauten en
hun lancering voelen authentiek aan, en de springerige montage geeft de
openingsminuten een prettige dynamiek. Maar al snel komt het besef dat je naar
een aaneenschakeling van fragmenten zit te kijken waarin simpelweg niets gebeurt
.
Zelfs wanneer de astronauten zijn aangekomen op de maan moddert
het verhaal nog lange tijd voort, hooguit onderbroken door een suf horrorcliché
in
Blair Witch-/
Paranormal Activity-jasje: objecten zijn op onverklaarbare wijze verplaatst
, er worden vreemde sporen gevonden op het maanoppervlak, de twee astronauten
hebben het gevoel dat ze worden bekeken. Of er wordt een goedkoop schrikeffect
ingezet, als het plotseling voluit opengooien van het geluidsvolume. Wanneer de
horror eindelijk een vaste vorm begint aan te nemen, is de aandacht al geruime
tijd vervlogen.
Visueel valt er slechts sporadisch iets moois te
beleven, zoals een prachtige, fraai belichte compositie van een maankrater. Maar
de constante onrust door het geschud van de camera's, de wazige beelden en de
storing van de transmissies zorgen vooral voor irritatie. Bovendien werpen zulke
elementen een barrière op tussen de kijker en de hoofdpersonages, die vage
schimmen blijven zonder duidelijke emoties en diepgang. Medeleven blijft uit.
Alleen het geluid zit strak in elkaar. Hooggepitchte, huilende
radiotransmissies, de ruis en echo van de communicatie, onheilspellend getik op
de ruimtecapsule, tezamen vormen ze een griezelige soundtrack die los van het
aandachtafleidende beeld het best tot zijn recht komt. Mocht het aura van B-film
niet te groot worden dan zit er wellicht nog een Oscarnominatie voor Best Sound
Editing in.
Met het idee op zich is weinig mis. Neem een gebeurtenis uit de geschiedenis, in dit geval het schrappen van de Apollovluchten 18, 19 en 20 door NASA wegens budgetproblemen, en geef er een fictieve draai aan, waardoor het opeens gaat over een geheime ruimtemissie die mislukt. Ook de beslissing om dit gegeven vervolgens in de vorm van een ‘found footage’-documentaire te gieten klinkt best interessant. Toch gaat dit regiedebuut van Gonzalo López-Galeggo aan alle kanten de mist in.