Rosto’s poëtische films zijn te complex en eigenzinnig om zich even in een
paar zinnen te laten vangen: je moet ze zien om ze te kunnen begrijpen. Als zijn
werk al ergens aan doet denken, is het de geanimeerde films van
Tim Burton en de gebroeders Quay. Die maken net als hij zwarte sprookjes die
niet alleen romantisch en griezelig zijn, maar ook ondeugend ironisch.
Net als Burton en de Quays is Rosto een virtuoos in zijn gebruik van kaders,
composities en camerabewegingen. En net als zij reflecteert hij op het medium
door letterlijk de randen van het verhaal op te zoeken, achter decors te kijken
, in spiegels en door lenzen, in parallelle werelden die ondersteboven of
binnenstebuiten zijn gekeerd. Het leverde hem in 2005 een positie op in de
programmering van Cannes, met zijn korte film Jona/Tomberry.
Het
Engelstalige The Monster of Nix gaat over het blonde jongetje Willy – losjes
gebaseerd op Rosto’s zoontje Max – dat op zoek gaat naar zijn oma, die is
ontvoerd of opgegeten door een monster. Zijn zoektocht voert naar een afkalvend
sprookjesbos, dat wordt bevolkt door de kraaiachtige Virgil (stem van Tom Waits
), boomachtige ‘Langemanne’ die alleen voor kinderen zichtbaar zijn, een koploze
boomknuffelaar, een rollende blote reus en een bange boswachter (stem van
Terry Gilliam) met een ‘blunderbus’.
Je zou The Monster of Nix
ook een musical over de dood kunnen noemen, of een ode aan het leven en de
fantasie. Het is de eerste film die Rosto speciaal voor kinderen maakte, al zal
geen volwassene daar last van hebben. Met dertig minuten is het ook Rosto’s
langste film, die bewijst dat hij een langere spanningsboog kan dragen. Nu maar
hopen dat hij eens de kans krijgt een speelfilm te maken met een volwaardig
budget, zodat hij zijn creaturen en decors nog wat meer textuur kan geven.
De medewerking van Gilliam en Waits dankt Rosto overigens aan een ontmoeting
met Gilliam op een filmfestival waar zijn Anglobilly Feverson (2002) als
voorfilm draaide bij
Lost in La Mancha, de documentaire over Gilliams mislukte Don Quichote-
verfilming.
Als een onverschrokken gifmenger mixt de Nederlandse filmkunstenaar Rosto in The monster of Nix computerontwerpen, collagefiguren, live-action en handgemaakte poppenkoppen met zelfgecomponeerde klaagzangen tot een zwarte sprookjes-Odyssee.