Gefluisterde wachtwoorden (‘We komen voor naailes’) geven in Teheran toegang
tot verborgen nachtclubs waar ongecontroleerd gedronken, gedanst en geslikt kan
worden. Net als Bahman Gobadi’s recente No One Knows About Persian Cats laat het
voornamelijk in Beiroet gefilmde Circumstance een weinig bekende kant van Iran
zien: die van de seks, drugs en rock-’n-roll.
In het eerste half uur
is de film op zijn sterkst. Hartsvriendinnen Atafeh en Shireen hebben elkaar
nog niet de liefde verklaard en de kijker moet het doen met oogcontact en
vluchtige aanrakingen, terwijl het vermoeden groeit dat er meer aan de hand is.
Ongedwongen ook voert de film de spanning op tussen Atafehs vrije gezinsleven en
de streng gecontroleerde Iraanse theocratie daar buiten. Haar vader bekent
tijdens een dagtrip naar zee dat hij hoopt dat ze ooit weer allemaal samen
kunnen zwemmen. In die ene zin klinkt door hoe dagelijks miljoenen Iraniërs
worstelen met van bovenaf opgelegde bizarre religieuze wetten.
Maar
als de kleren eenmaal uit zijn, begint Circumstance te rammelen. Het arriveren
van Atafehs net afgekickte broer Mehran, die door de heroïne een succesvolle
carrière als pianist verspeelde en van de weeromstuit nu maar eens godsvruchtig
fundamentalist wordt, markeert de ommezwaai. Hij schakelt de geheime politie in
en dwingt Shireen tot een huwelijk.
Zwaarwichtige metaforen, zoals
een huis vol camera’s dat naar de Iraanse staat verwijst, te mooie actrices en
aardig wat psychologie van de koude grond doen Circumstance soms op een veredeld
afstudeerproject lijken. Gelukkig lukt het Keshavarz wel om het verhaal de
nodige dubbelzinnigheid mee te geven. Illegale vertoningen van Gus van Sants
Milk wijzen op de bevrijdende werking van film terwijl datzelfde medium ook
gebruikt wordt voor repressie. Drugs hebben diezelfde dubbelzinnigheid: ze geven
uitdrukking aan het verlangen naar vrijheid maar kunnen net zo gemakkelijk
vernietigen. Zulke observaties verraden een scherp oog voor de realiteit.
Maar die genuanceerde blik gebruikt Keshavarz helaas niet om haar aan het
Amerikaanse Sundance instituut ontwikkelde scenario af te ronden, waardoor het
verhaal nogal schematisch naar een einde toe werkt. Een beginnersfout misschien
, want de film weet wel goed over te brengen hoe diep de religieuze dictatuur
ingrijpt in de levens van zijn onderdanen. Elke seconde dat Atafeh en Shireen
bij elkaar zijn, voel je de dreiging van het ontmaskerd worden en de gruwelijke
bestraffing die daarop zal volgen. Je zo belemmerd en opgejaagd voelen over
zoiets fundamenteels als liefde, moet een hel op aarde zijn. Dat kan nooit de
bedoeling zijn, van welke god dan ook.
Maryam Keshavarz' sympathieke debuut over twee lesbische meiden in Iran bezwijkt net niet onder het gewicht van z’n eigen melodrama.