Drive is dan ook geen doorsnee actiefilm. In deze film geen
computerontploffingen, bordkartonnen personages of flauwe humor, maar een strak
, hyperrealistisch verhaal over een naamloze stuntrijder, in de film Driver
genoemd, die ’s nachts bijverdient als chauffeur bij roofovervallen.
Driver, steevast gestoken in een satijnen jack met een enorme gouden schorpioen
op zijn rug, is een kruising tussen wraakengel
Clint Eastwood in de Leone-films en de emotieloze huurmoordenaar
Alain Delon in Le Samourai. Zijn solitaire, goed geoliede bestaan wordt op
zijn kop te gezet als hij zich ontfermt over zijn lieftallige buurvrouw Irene en
haar zoontje Benicio.
Driver wordt gespeeld door
Ryan Gosling, die momenteel bezig is met een mooie serie (Blue Valentine,
The Ides of March, en een klein maar hilarisch aandeel in Crazy, Stupid, Love).
De producenten wilden zo graag Gosling in de hoofdrol, dat hij zelf zijn
regisseur mocht kiezen. Aanvankelijk ging men uit van een big budget-
Hollywoodfilm van zo’n zestig miljoen dollar, maar doordat Gosling koos voor een
tamelijk onbekende Europese regisseur bleef daar nog maar vijftien miljoen van
over.
De keuze voor de eigenzinnige Refn – bekend van de keiharde
Pusher-trilogie, het buitensporige gevangenisdrama
Bronson en het mythische
Valhalla Rising – is een zegen voor de film, want in plaats van dure
actiesequenties en grote sterren, richt Refn zich op de personages en het
verhaal. En doordat de film nergens de wetten van de actiefilm volgt, blijft het
tot het einde onduidelijk – en dus spannend – hoe het zal aflopen met Driver,
die het aan de stok krijgt met de maffia.
Refns strakke regie (er
wordt geen woord teveel gezegd in Drive), het fraaie camerawerk van
Newton Thomas Sigel (Three Kings, The Usual Suspects) en de sexy, jaren
tachtig technoscore van
Cliff Martinez zorgen ervoor dat de film een herkenbare eigen stijl heeft.
Gosling en
Carey Mulligan (buurvrouw Irene) hebben duidelijk chemie, en de bijrollen in
Drive worden uitstekend ingevuld, met als hoogtepunt komiek
Albert Brooks, die ‘against type’ is gecast als meedogenloze maffioso. En
wat doet het er dan nog toe dat er in Drive, ondanks de titel, opvallend weinig
achtervolgingsscènes zitten?
Winnaar van de prijs voor beste regie in Cannes ging dit jaar naar de Deen Nicolas Winding Refn. Enigszins verrassend, omdat hij die prijs kreeg voor de actiefilm Drive en actiefilms worden in Cannes zelden in de competitie opgenomen, laat staan beloond met een prijs.