In de thriller Margin Call brengt debuterend scenarioschrijver en regisseur J .C. Chandor enige nuances aan. Samen met zijn indrukwekkend acterende ensemblecast, aangevoerd door Kevin Spacey en Stanley Tucci, toont hij de menselijke kant van een schijnbaar onmenselijke wereld.
Een analist bij een grote verzekeringsbank ontdekt na werktijd dat het bedrijf te grote risico’s neemt en dat de buffer om eventuele verliezen te compenseren niet meer toereikend is. Binnen enkele uren zit de volledige top aan de vergadertafel en is er maar één conclusie mogelijk: de markt staat op instorten en de hele wereld zal het gaan voelen. In de komende nacht moet besloten worden wat de volgende stap gaat worden. Elke beslissing heeft daarbij gevolgen die de hele wereld aangaan.
Chandor toont hoe zakelijke en morele dilemma’s verstrikt raken en hoe personages op elk niveau worstelen met beslissingen. Natuurlijk laat hij daarbij zien hoe meedogenloos het wereldje is, waar je na negentien jaar trouwe dienst zonder pardon, medelijden of werkende telefoon op straat gezet kan worden, maar nergens steekt hij een belerende vinger in de lucht.
Binnen het bedrijf ontstaat een speelveld dat dwars door alle lagen van de hiërarchie loopt, een veld waarin onderlinge relaties worden aangespannen, nieuwe allianties ontstaan en niemand weet wat het volgende uur gaat brengen. Het is uitermate knap hoe Chandor zonder enige vorm van fysieke actie de spanning weet op te bouwen. Hoewel de beelden op zichzelf rust uitstralen – de stilte voor de storm – wervelen de dialogen en denderen de ontwikkelingen voort.
Op subtiele wijze benadrukt Chandor via de mise-en-scène en de cinematografie de thema’s van de film. Het contrast tussen de claustrofobische vergaderkamers en kantoren enzerzijds, en anderzijds de vrijheid die de New Yorkse skyline door ieder raam uitstraalt, reflecteert de innerlijke strijd tussen eigen- en collectief belang van de personages. Door zulke details is Margin Call niet alleen een boeiend drama, een spannende thriller en een geweldige acteursfilm, maar ook een productie die om herkijken vraagt.
In deze tijd van economische crisis, waarin banken omvallen en de ellende haast iedere persoon op de aardbol in de portemonnee treft, is het beeld van de financiële zakenwereld bepaald niet flatteus: een verzameling harteloze zakkenvullers, enkel uit op persoonlijk gewin.