Ruzies, schorsingen, seksuele intimidatie door docenten en vaders met losse
vuisten, in het scenario van
Maria Peters en
Dick van den Heuvel, gebaseerd op een boek van Carry Slee, komen de
problemen in concentraatvorm.
Met de doelgroep in het achterhoofd is
dat, ondanks de druk op de geloofwaardigheid, geen onoverkomelijk probleem.
Zeker niet als regisseur Dave Schram op verschillende manieren wat frisse wind
door de benauwde levens laat waaien. Zo wil hoofdpersonage Sven (Ko Zandvliet)
graag regisseur worden en is hij altijd storyboards aan het schetsen. Als zijn
situatie te intens wordt, nemen zijn tekeningen het camerabeeld over. Een
symbolische vlucht naar een simpeler leven en bovendien visueel een welkome
afwisseling voor de kijker.
Sven volgt met zijn camera ook een
groepje bevriende freerunners. In dynamisch gefilmde uitbarstingen klimmen en
springen ze over gebouwtjes, auto’s, fietsers en trappen. Elk obstakel nemen ze
moeiteloos, want ‘als je kan freerunnen dan kan niemand je meer te pakken nemen
’. Maar problemen zijn er niet om voor weg te blijven rennen, dat is hier de
wijze les.
Dus komt, nadat het ene misverstand op het andere is
gestapeld en iedereen Sven heeft uitgekotst, het moment van de grote
confrontatie tussen hoofdpersonage en zijn demonen. Die emotionele climax stelt
teleur – alle ellende wordt te makkelijk bij elkaar geveegd en zelfs de
doelgroep moet met deze simplificering van acties en gevoelens niet geheel
tevreden zijn.
Het beste aan de film?
Olga Zuiderhoek, wat is ze toch een geweldige actrice. Als oma weet ze met
minimale veranderingen in mimiek en intonatie werelden van emotie te creëren.
Thijs Römer doet hier niet veel voor haar onder; als populaire docent met
een donker randje roept hij direct een gevoel van afkeer op. Het is duidelijk te
merken dat hij plezier beleefde aan zijn foute personage. Deze sterke optredens
zorgen wel dat het opvalt dat de rest van de cast, hoewel niet slecht acterend
, van een andere klasse is. Dat contrast wrikt.
Alles bij elkaar een
sympathieke film met sterke en minder sterke kanten. Of Razend bij de doelgroep
aan gaat slaan? Het blijven pubers; geen peil op te trekken.
Als puber heb je het al niet makkelijk met een brein dat alle kanten opschiet, hormonale kwesties en een lichaam dat in transformatie is, maar voor de pubers in Razend is het leven wel heel extreem.