Soderbergh opereert op het randje van mainstream en B-filmerij als hij Gina
Carano als geheim agente de hele wereld over laat vliegen om her en der wat
mannelijke botten te breken. Carano, die met deze film haar acteerdebuut maakt,
is een boegbeeld binnen de wereld van de ‘mixed martial arts’ en Soderbergh
bouwde het personage Mallory Kane volledig om haar heen.
Dat pakt
goed uit. De vechtscènes zijn bewust special effects-vrij gehouden om de rauwe
kracht en razendsnelle reflexen van Carano beter uit te laten komen. Dat levert
realistisch ogende duels op die zich vaak in kleine ruimtes afspelen en waarbij
dicht op de actie gefilmd is. Duels die vervolgens wel zo lang doorgaan dat het
naar het absurde neigt. Op momenten dat ze niet fysiek bezig is blijkt Carano
een prima actrice: ze doet in geen enkele scène onder voor tegenspelers als
Ewan McGregor,
Michael Fassbender of
Michael Douglas. Bovendien ziet ze er in een mooie galajurk ook nog eens
adembenemend uit.
De introductie van Carano wordt opgehangen aan een
degelijk script over intriges en verraad binnen de internationale
spionagewereld. Het is niet bijster origineel, maar onvoorspelbaar genoeg om te
blijven boeien. Soderbergh drukt er een eigen stempel op met een springerige
montage, wat fraaie kleurfilters en bijzondere muziekkeuzes. Daardoor krijgt de
film een subtiel arthouse-randje, zonder aan spanning of vaart in te boeten.
Haywire zal Soderbergh geen Oscarnominaties op gaan leveren, maar dit soort
tussendoortjes mag hij vaker maken. Zeker als Gina Carano de hoofdrol heeft.
Arthouse-films, documentaires en gelikte Hollywood-blockbusters, Steven Soderbergh heeft
ze allemaal op zijn naam staan. En als er iets duidelijk wordt als je naar zijn diverse oeuvre kijkt, is het wel dat hij vooral maakt waar hij zin in heeft. In het geval van Haywire is dat een spionagethriller met een vrouwelijke actieheld. Of, in zijn eigen woorden: ‘A Pam Grier movie made bij Alfred Hitchcock.’