In twaalf dagen nam gevestigde mumblecore-naam Lynn Shelton een film op met
Emily Blunt en
Rosemarie DeWitt, die er door hun natuurlijke charme een verdienstelijke
dramedy van maken. De actrices krijgen gezelschap van
Mark Duplass, nog een grote naam uit de mumblecore-scene. Duplass maakt als
regisseur en acteur al enige tijd films met zijn broer Jay en mocht dit jaar met
relatief grote namen (
Jason Segel en
Ed Helms) Jeff, Who Lives at Home regisseren. Hier speelt hij een personage
dat hij inmiddels kan dromen, een man die maar niet volwassen kan worden en op
geen enkel front zijn zaken op orde heeft. Maar die tevens een sympathieke
inborst heeft waar de dames niet ongevoelig voor blijken.
Gedrieën
raken ze verwikkeld in een bizarre en complexe liefdesdriehoek. Of soort van
liefdesdriehoek. Iris (Blunt) is de beste vriend van Tom (Duplass) en Hannah (
DeWitt) is haar lesbische halfzus. In een afgelegen huisje aan een meer komen ze
bijeen om allemaal een persoonlijk verdriet te verwerken. Een mooie zet van
Shelton, want door de speelruimte strak af te bakenen vormt ze een
claustrofobisch decor voor de psychologie van de personages.
De
gesprekken die de drie onderling voeren, gebaseerd op een minimaal script en
verder ingevuld door de acteurs zelf, zijn rafelig, grappig en onaf. Door het
sterke acteerwerk voelt het alsof je stiekem zit mee te luisteren met mensen in
een kroeg. Bagage wordt voelbaar tussen de zinnen door, emoties schuilen in de
schaduw van woorden.
De overkoepelende verhaallijn is minder
realistisch, en dat komt vooral door het laatste halfuur. Shelton, die grote
delen van de film de romcom-conventies aan diggelen regisseert, zwicht ten
slotte toch voor kluchtige Hollywoodpraktijken. De ontwikkelingen raken in een
stroomversnelling en de personages die tot dat moment diepte hadden worden
ietwat onwerkelijk.
Ondanks die lichtelijk teleurstellende finale
blijft de film als geheel nog steeds een prettige afwisseling van de talloze
romantische komedies die verder de bioscopen vullen.
Mumblecore, een filmgenre is het niet echt te noemen, maar de beweging heeft een behoorlijk aantal low-budget indiefilms voortgebracht dat zich kenmerkt door getroebleerde twintigers, lange en realistische dialogen, geïmproviseerde scènes en niet-professionele acteurs. Of in ieder geval een aantal van die elementen.