Het gaat eigenlijk al meteen mis. Twee jonge Amerikanen arriveren in Moskou om een nieuwe website aan een investeerder te pitchen, maar in de vergaderzaal ontdekken ze dat een handige oplichter hun idee heeft gestolen. Zonder verzet laten ze zich dan het gebouw uit bonjouren, waardoor het lastig wordt om je voor stellen dat ditzelfde duo even later de wereld moet redden van een buitenaardse invasie.
Dat voorstellingsvermogen wordt verder op de proef gesteld als
blijkt dat de makers in een poging op de animatiekosten te besparen alle
buitenaardse wezens onzichtbaar hebben gemaakt. In 3D nog wel.
Onze
jonge internetpioniers, inmiddels uitgebreid met het onvermijdelijke koppel
sexy vrouwen, ondervinden dat die avond in een nachtclub nadat een delegatie
aliens ongevraagd binnenvalt en (bijna) iedereen verpulvert. Helemaal idioot
wordt het als ze vervolgens vaststellen dat er in de stad geen mens meer in
leven is maar dan toch besluiten om een levensgevaarlijke tocht naar de
Amerikaanse ambassade te ondernemen. Want de Amerikanen zullen het wel overleefd
hebben. Vertrouwen in het vaderland is mooi, maar dit is bespottelijk.
Had producent en Wanted-regisseur
Timur Bekmambetov zijn talent voor camp laten gelden dan was het misschien
nog wat geworden met The Darkest Hour. Maar zo te zien heeft de Rus zich nergens
mee bemoeid. Een voor een worden de bordkartonnen personages in slaapverwekkend
voorspelbare verhaallijnen driedimensionaal uit het scenario geschoten totdat (
spoiler) tot niemands verbazing het jongetje en het meisje overblijven die –
fade out – met een nucleaire onderzeeër en gierende hormonen richting horizon
varen. Huil.
Maar voor het zover is, worden we geteisterd door
Russische verzetsstrijders in sciencefictionkostuums die waarschijnlijk nog door
Eisenstein zijn gebruikt en ontdekken we in de derde acte hoe de kleine
buitenaardse deugnieten er in werkelijkheid uitzien, een (spoiler) anticlimax
van astronomische proporties. Het geheel maakt zo’n ongeïnspireerde indruk dat
je gaat denken dat The Darkest Hour de uitvoering van een of andere creatieve
taakstraf is. Of zou er inmiddels software zijn die dit soort rommel componeert
uit een database van losse scènes en inwisselbare personages? Hoe dan ook,
zonder meer het donkerste anderhalf uur van de maand.