Niet bepaald rock-’n-roll, zo’n exit. Maar François was ook niet erg rock-’n-
roll. Ondanks de tientallen miljoenen platen die hij tijdens zijn leven en na
zijn dood verkocht, was de zanger nogal kleinzielig en jaloers. Dat kostte hem
zijn eerste twee relaties, maar het maakte ook dat hij zijn carrière op het
manische af in eigen hand wilde houden. Met hinkstapsprongen doet deze
ambitieuze 148 minuten durende biopic de belangrijke momenten in het leven van
de zanger aan.
De film begint bij François’ redelijk zorgeloze jeugd
in Egypte waar zijn autoritaire vader een baan heeft bij het Suezkanaal. Als de
Egyptenaren in 1956 het kanaal nationaliseren, moet het gezin naar Frankrijk
vluchten. Een stap die zijn vader nooit te boven komt.
In Frankrijk
komt François in aanraking met showbusiness en dan volgen de hoogte- en de
dieptepunten. Platencontracten, de compositie van ‘Comme d’habitude’, een van
zijn grootste successen en het nummer dat Frank Sinatra in het Engels uit zou
brengen als ‘My Way’, en het komen en gaan van de verschillende vrouwen in zijn
leven.
Op het production design en de hoofdrol van
Jérémie Renier is niets aan te merken. Renier doet wat hij kan met het
materiaal dat regisseur Florent-Emilio Siri en scenarist Julien Rappeneau hem
gaven. Het probleem van Cloclo is het weinig overtuigende psychologische portret
dat daaruit ontstaat.
Gesuggereerd wordt dat de persoonlijkheid
van de zanger vooral te herleiden is tot de nukken en grillen van een
autoritaire vader die de jongen constant op zijn vingers tikte en hem nooit de
ruimte gaf die hij nodig had. Maar zo eenvoudig kan het niet zijn. Het verklaart
bijvoorbeeld niet de nogal ingrijpende keuze van de zanger om een van zijn twee
zonen altijd voor de buitenwereld verborgen te houden.
Het gevolg
is dat we zelfs na 148 minuten niet weten wie Claude François nou eigenlijk was
. Want het echte drama blijft in die tweeënhalf uur steeds op afstand.
Letterlijk: de camera komt nooit dichtbij. Dat maakt dat de kijker altijd een
toeschouwer blijft. Altijd een buitenstaander en nooit een intimus. Gemiste kans
dus.
Iedereen jonger dan veertig denkt bij het horen van ‘Cloclo’ misschien aan de lokroep van een krolse vogel, maar oudere generaties zullen zich meteen de succesvolle Franse volkszanger Claude François herinneren, die in 1978 zo ongelukkig aan z’n einde kwam toen hij staand in bad een lamp wilde vastdraaien en geëlektrocuteerd werd.