Wat opvalt is de enorme diepte die Macdonald aanbrengt, ongetwijfeld bereikt
door talloze uren research. In de kleinste dorpjes van Jamaica zijn familieleden
of vrienden gevonden die kleurrijke herinneringen ophalen aan de altijd
vrolijke Marley als jochie en tiener. In Duitsland werd een oude zuster
opgeduikeld die hem tegen het einde van zijn leven tegen kanker behandelde in
een holistische kliniek en zijn beste vrienden vertellen hoe het voor Bob was om
als halfbloed op te groeien. Zo vormen zaken die normaal als detail genoemd
zouden worden opeens een belangrijk onderdeel van het beeld dat van Marley
ontstaat.
Natuurlijk is er aandacht voor nummers als ‘No Woman, No
Cry’ of ‘Get Up, Stand Up’, maar even belangrijk is de muziek die Marley maakte
voor hij zich bij de Rastafaribeweging aansloot. Macdonald laat vervolgens zien
hoe die muziek zijn creativiteit en denkbeelden langzaam over de wereld liet
uitwaaieren. Van eenvoudige zanger werd Marley een voorbeeldfiguur, een
voorvechter van sociale en politieke zaken die onvermoeid bleef optreden, zelfs
als er traangasgranaten om hem heen ontploften.
Net als in zijn
eerdere documentaire
Touching The Void, over een bergexpeditie die volledig misloopt, kleedt
Macdonald het verhaal aan met adembenemende beelden van de natuur.
Helikoptershots van wouden en bergen in Jamaica geven de woorden van Marley een
extra dimensie. Aangevuld met zwart-witbeelden uit de geschiedenis van het land
én spetterende concertregistraties is de film daarmee visueel even interessant
als het levensverhaal van de zanger zelf.
Al moet Marleys muziek je
liggen, als persoon blijft hij een legende en Macdonald doet hem met deze rijke
, goed opgebouwde documentaire recht. Hij doseert muziek en anekdotes, wisselt
humor af met drama en ondanks veel pratende hoofden schiet de bijna tweeënhalf
uur om. Door dit alles stijgt de film ver boven een gemiddelde biografie uit.
Dreadlocks en reggae, dat is Bob Marley voor de meeste mensen. Regisseur Kevin Macdonald kijkt veel verder dan de muziek en het uiterlijk van de Jamaicaan en verzamelt een onwaarschijnlijke hoeveelheid persoonlijke verhalen, bijzondere beelden en unieke geluidsfragmenten. Hij vangt daarmee de ziel van de vroeg overleden zanger en smeedt er een van de beste muziekdocumentaires van de laatste decennia van.