Dat blijkt alleen al uit de eerdere verfilmingen van Brontë’s passionele
roman (veertien stuks, volgens de IMDb). Vrijwel zonder uitzondering werd het
verhaal verfilmd als ‘gothic horror’. Kostuumfilms met dreigende panorama’s van
de heidevlakten van Yorkshire, waarin het imposante landhuis Wuthering Heights
nog het meest lijkt op een spookhuis.
Arnold, maakster van de
sociaal-realistische films
Red Road en
Fish Tank, koos voor een heel andere aanpak. Zij wilde een veel
realistischer verfilming. Het landhuis is nu een lekkende, modderige bouwval.
Donker, koud, vochtig.
De bovennatuurlijke elementen uit het boek
verdwenen en wat overbleef is de wanhopige, onmogelijke liefde tussen de
vreemdeling Heathcliff, die begin negentiende eeuw als jongen wordt opgenomen in
een gezin in Yorkshire, en Catherine, de dochter des huizes.
Arnold volgt ze in het eerste deel als kinderen en in het tweede deel als (jong
-)volwassenen. Voor het eerst in alle verfilmingen is Heathcliff zwart. Die
suggestie zat overigens ook al in het boek, waarin hij ‘a little lascar’ werd
genoemd; een zwarte zeeman uit India. Het benadrukt zijn status als vreemdeling
, en maakt de brute behandeling door Cathy’s broer Hindley (die hem ‘nigger’
noemt) des te pregnanter.
Arnold koos voor het – in de cinema –
ongebruikelijk 4:3 formaat (de klassieke televisieverhouding). Daarmee verdween
het panoramische aspect van de heidevlakten, en werden de personages
beeldvullend. Het resultaat is claustrofobisch, en – door de talloze close-ups
van de mensen, dieren en omgeving – bijna tastbaar.
De film wordt
daar inderdaad realistischer van, maar opvallend genoeg ook afstandelijker. De
kijker wordt met zijn neus zo op de werkelijkheid gedrukt, dat hij zich daar het
liefst vanaf wendt. Wat dan weer een leuke parallel is met het destijds
controversiële boek, dat vanwege de onaantrekkelijke personages aanvankelijk het
verwijt kreeg dat het te weinig deed om de lezer te behagen. En vervolgens een
klassieker werd.
Of Arnolds filmversie ooit een klassieker zal
worden valt te bezien, maar het is zonder meer een rauwe, intrigerende en
eigenzinnige film.
Veel mensen hebben de Britse literatuurklassieker Wuthering Heights (1847) van Emily Brontë gelezen, maar er zullen er weinig zijn geweest die daarbij de zelfde beelden voor ogen kregen als de Britse filmmaakster Andrea Arnold.