The Possession is wel een van de betere films in zijn soort. Niks geen
priesters en christelijke symboliek ditmaal, maar rabbijnen en Jiddische
volksverhalen. En een demon die Pools fluistert, ook dat hadden we nog niet
gezien. Maar daarmee is nog geen revolutie ontketend; verder blijft The
Possession formulewerk.
Bron van het kwaad is ditmaal een zogeheten
dibbuk-kist, die volgens Joodse folklore een dolende geest (dibbuk) in zich
huist. Het antieke houten kistje belandt via een rommelmarkt bij de elfjarige Em
, die er al snel compleet door geobsedeerd raakt. Als haar ouders, wier
stukgelopen huwelijk het menselijke hart van de film vormt, de kist van haar
proberen af te pakken, gaat ze compleet door het lint. Meer en meer wordt haar
pure ziel in beslag genomen door de dibbuk.
Als portret van een
ineengestorte familie is The Possession nog het meest geslaagd. Met name vader
Clyde (
Jeffrey Dean Morgan), de archetypische gescheiden man die zijn kinderen in
het weekend steevast pizza voert, is een geloofwaardige held. Maar zodra de film
angstaanjagend dient te worden gaat het mis.
Mottenzwermen,
uitvallende gebitten, gezichten die door glas worden gefilmd zodat ze er
vervormd uitzien: slechts weinig van de effecten en trucjes die regisseur
Bornedal inzet doen je ook maar enigszins huiveren.
Wat ontbreekt
is zorgvuldig opgebouwde spanning. Al vanaf de eerste minuut — in een onbedoeld
komische openingsscène zien we hoe een oud vrouwtje door de onzichtbare dibbuk
als een flipperkastbal door de kamer wordt geslingerd — weten we dat er een
onmetelijk kwaad in de kist zit opgesloten.
Vanaf dat moment is het
kijken naar een continue herhaling van zetten: aanzwellende violen, slap
schrikmoment en weer even rust. Tot de eveneens onbedoeld komische
duivelsuitdrijving aan toe, onder leiding van een door de Chassidische reggae-
artiest Matisyahu gespeelde rabbijnszoon.
De duivelsuitdrijvingfilm: het is een van die subgenres die tot vermoeiens toe om de zoveel tijd de kop opsteekt, terwijl er zelden iets nieuws aan wordt toegevoegd. Zo was er dit jaar al het slaapverwekkende en knullige The Devil Inside. The Possession, van de Deense regisseur Ole Bornedal (Nightwatch), is niet veel beter.