Samen met onder anderen collega-acteur
Gilles Lellouche en
Michel Hazanavicius, die de regie-Oscar won voor
The Artist, brengt hij een groepje mannen tot leven dat het niet zo nauw
neemt met het huwelijk. De segmenten die zich afspelen in onder andere een
seksverslavingskliniek, een nachtclub en Las Vegas, worden losjes aan elkaar
geknoopt door de verschillende personages in één sketch samen te laten komen
voor een therapiesessie.
De verhaaltjes waarin ze opereren zijn
weinig subtiel en misogynie echoot luid tussen de decors. Vooral de proloog,
waarin
Dujardin en Lellouche twee players spelen die hun ontrouw tegen elkaar
goedpraten terwijl ze overdreven seksuele uitspattingen hebben, is vervelend om
naar te kijken en slaat wat humor betreft volledig dood. De verrassende
ontknoping in het laatste filmpje, die het handelen van deze personages
enigszins verklaart, is een schrale troost.
De humor schiet van
flauw naar plat naar absurd en werkt slechts sporadisch. Eigenlijk vooral bij de
drie segmenten die uit slechts een enkele scène bestaan en een korte punch-line
hebben gaan de mondhoeken omhoog. Er is één grote uitzondering, want segment La
Bonne Conscience, niet verrassend geregisseerd door Hazanavicius, slaagt er wel
in om de juiste toon te raken. Dujardin speelt hierin een schlemielige
kantoorwerker die met collega’s in een troosteloos hotel een conferentie
bijwoont. Terwijl zijn vrouw hem lieve sms-jes stuurt probeert hij wanhopig en
tevergeefs vreemd te gaan. In een universum dat prachtig is door zijn
matkleurige lelijkheid weet Dujardin sympathie op te wekken voor een uiterst
onsympathiek figuur.
Ook La Question, als enige geregisseerd door
een vrouw, is niet heel vervelend om naar te kijken, al wil het drama over twee
geliefden die elkaar hun ontrouw opbiechten ook niet echt diepgewortelde
gevoelens losmaken. Zo valt er in ruim anderhalf uur relatief maar weinig
interessants te zien en lijkt het project voor de betrokkenen vooral een excuus
om samen naar onder andere Las Vegas op filmvakantie te gaan.
Jean Dujardin werd ooit in Frankrijk bekend door het sketchprogramma Un gars, une fille en de parodieën op OSS 117 (de Franse tegenhanger van James Bond). Met zijn machtige mimiek liet hij vervolgens mond en ogen spreken in de stomme film The Artist en met dat komische talent won hij als eerste Fransman ooit een Oscar. Daarmee bouwde hij genoeg krediet op om aan een hobbyproject te mogen knutselen, een verzameling van negen sketches en korte films die allemaal draaien rondom het thema ontrouw.